9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Jag tjänstgör inte idag. Över huvud taget har jag visserligen arbetat en hel del helger under hösten men känslan är ändå att det varit få ”vanliga” gudstjänster på dem utan mycket olika läger och annat. Planen för dagen är i alla fall att gå i mässan i Ulricehamn och för en gång skull vara med i den grupp familjer som brukar träffas i samband med gudstjänsterna där. Ska bli spännande.

3. Igår var jag också i kyrkan utanför tjänsten, i Hössna närmare bestämt. Därifrån stammar stora delar av släkten så det känns lite extra fint. Vi var på avslutningsgudstjänsten till barnkörlägret där.

4. Annars är jag den här helgen glad och nöjd över att barnen börjat få upp intresse för sällskapsspel. Nu behöver jag bara vänta 3-4-5 år till innan det är dags att plocka fram det orimligt tidskrävande spelet Axis and Allies ur skåpet igen.

5. Det är ju också en fin dag idag. Fars dag och dessutom min fars födelsedag så grattis pappa, jag räknar med att du läser det här.

6. Dessutom är det Martin Luthers födelsedag (han fick väl det namnet eftersom han är född på Martin av Tours helgondag?). Hade jag predikat hade jag nog inte kunnat låta bli att dra alla historierna om åtminstone en av dem.

7. Jag tycker förresten att överskriften för den här söndagen är den sämsta på året. ”Samhällsansvar”. Det låter så oerhört byråkratiskt i mina öron (även om jag i sak förstås tycker man ska ta ansvar för samhället ihop). Annars är det ju fantastiska textläsningar med Sackaios och allt.

8. En fras från episteltexten ”Gör inte skillnad på människor” har seglat upp lite som slagord i svenska kyrkan på senare år. Jag tycker förstås inte heller man ska göra skillnad på människor (eftersom vi ska likna Jesus sätt att vara) men jag tycker det blir konstigt på något sätt att gå till strids och i värsta fall polarisera med vi och dom med såna ord som handlar om motsatsen. Det är väl i vanlig ordning lätt att snacka men svårt att ”walk the talk”.

9. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad och berätta!

spel