Chrysostomos heliga öra

Dagens bloggpost är ännu en av dessa helgonberättelser som jag blir så fascinerad av.

Det berättas om den helige Johannes Chrysostomos (en gigant i östkyrkan på alla andra tänkbara sätt) att han satt uppe sent om kvällen i sin klostercell och arbetade på texter om Paulus brev. En novis i klostret hade ärende till honom och gick till hans cell där han just skulle kliva in då han såg att det redan var någon där i cellen hos Chrysostomos. Någon gammal och vördnadsvärd stod lutad fram och viskade i örat på honom medan han skrev.

Det var också något väldigt bekant med den andres utseende… Novisens blick vandrade till en ikon på väggen föreställande Paulus… och DÄR VAR JU SAMMA PERSON! HAN SÅG UT PRECIS SOM PAULUS GJORDE PÅ IKONEN!

Novisen smög blygt därifrån men när han återkom kvällen efter och kvällen efter det var det på precis samma sätt. Så en dag frågade han Johannes Chrysostomos vem det var han haft på besök om kvällarna. Denne svarade att ”Här har det inte varit någon alls”. Novisen berättade då alltihop för honom och beskrev för honom Paulus utseende. Johannes Chrysostomos föll på knä i glädjen över att ha fått denna nåd att få vägledning av Paulus själv i hur han skulle förstå hans brev.

Nu är inte berättelsen helt slut i och med det. Det berättas att om man tittar i Johannes Chrysostomos grav på det heliga berget Athos så finns hans skalle där och på den har det ena örat aldrig brutits ner utan sitter kvar intakt på skallen.

Jag kan inte riktigt sätta ord på vad jag tänker om såna här berättelser. Det är en sådan blandning av djup fromhet och lustiga detaljer och märkliga anspråk på att vara historia. Jag kan nog bara konstatera att jag tycker väldigt mycket om dem. Gör du?