9 blandade tankar på (doms)söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det domssöndagen och i vårt pastorat innebär det att alla gudstjänster är sammanlysta till Sexdrega kl 11. Kommer du dit så ses vi! Efter vad jag hört blir det en spännande predikant och baguette efteråt.

3. Däremot kommer jag alltså inte predika någonstans idag. Jag har ju annars en rätt stor kärlek till domssöndagen och har skrivit mycket om den här på bloggen tidigare. Jag får väl börja samla mig för att tala på alla adventsgudstjänster nästa vecka istället.

4. Hör av dig om du vill köpa slöjd (smörknivar, skedar, slevar) till förmån för våra urskogar. Det man ger i julklapp till den som har allt gissar jag?

5. Jag har ett spännande projekt på gång på nätet igen. I veckan hittade vi en bunt adventskalendrar från svenska kyrkans mission från 1977 oöppnade så nu tänkte jag ha lucköppning på nätet varje dag. Och som det visar sig att luckorna börjar redan på 27/11 (som var första söndagen i advent 1977) blir det många luckor att öppna och snart ska det börja. Det kommer dock inte bli här på bloggen utan på min och församlingens Facebook och även pastoratets instagram så ni kan ju passa på att följa där för att inte missa denna dagliga högtidsstund!

6. Det är över huvud taget roligt vad man kan hitta när man letar runt i gömmorna i en kyrka. Plötsligt visade det sig att Dalstorp har en korkåpa (tjusig mantel för präster vid festliga tillfällen) så nu får jag allt passa på att använda den så ofta det bara går. Som nästa söndag till exempel.

7. Jag ska försöka bli lite bättre på att meka med cyklar framöver. Nu väntar ett bromsbeläggsbyte. Sånt är jag inte så bra på. Ännu.

8. Cykelkilometer som årtal är nu förresten en bra bit in i kalla kriget, min cykel står på 1958 eller så och det går allt långsammare framåt nu med rätt lite cykling. Kanske ändå att vi kan vara i nutid före nyår?

9. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!