• Vandra Vägen
  • 9 blandade tankar för (första advents-)söndagen

9 blandade tankar för (första advents-)söndagen

1. Glad söndag kära läsare! Och gott nytt kyrkoår önskar jag er.

2. Advent kommer på något sätt alltid lite som en överraskning men jag tror faktiskt jag känner att jag är med någorlunda inombords nu för att byta kyrkoårsslut mot kyrkoårsbörjan.

3. Ändå inte helt. När jag började skriva på min adventspredikan så hade jag glömt att det ju byter årgång på textläsningarna nu. Och så byggde jag predikan på den enda av texterna som byts ut dessutom. Nåja. Den nya varianten på predikan blev nog bättre så ingen skada skedd. Den kommer förstås här imorgon eller så.

4. Idag ska jag leda gudstjänst i Ljungsarp 9 (och sakna att församlingskören inte sjunger i år), i Dalstorp 11 (med barnkören) och så småningom också 17 i Grimsås med tillfällighetskören Grimsåskören. Däremellan har jag också på klassiskt Tomasmanér maxat dagen med några timmar med konfirmander. Det blir nog bra. Hoppas vi ses under dagen.

5. Just nu går mycket av min kreativitet åt till adventskalendern jag sköter på Dalstorps församlings facebooksida. Det utgår från lucköppningar i en gammal obruten adventskalender från 1977 och lite upptåg kring det. Jag tycker det är väldigt roligt så du får gärna leta upp det och titta på den korta filmerna.

6. Det är förresten med kalendern som med allt annat jag gjort på nätet. I början tittar man lite på statistiken (jo det är helt ok många som ser på den) men det som verkligen är roligt är ju som med bloggen den lilla community som uppstår med de som kommenterar och hänger på.

7. Det var mycket lättare än jag trodde att redigera ihop snabbt och lätt med padda så det tekniska är inte så betungande men det blir förstås en hel del tänkande på vad jag ska fylla filmerna med. Fram till och med idag har jag haft lite försprång med förinspelade filmer men nu får jag ta i på nytt.

8. Jag har skrivit drösvis med bloggtexter om sådant som rör advent och om Jesu intåg i Jerusalem, leta runt lite på bloggen så hittar du nog något. Jag har också en ny upptäckt eller två som jag får försöka skriva om i veckan som följer.

9. Vad gör du idag, denna fina adventshelg? Skriv en rad och berätta!