• Vandra Vägen
  • 9 blandade tankar på (tredje advents-)söndagen

9 blandade tankar på (tredje advents-)söndagen

1. Glad söndag kära läsare! Och glad advent!

2. Idag ska jag leda gudstjänsten i Nittorp 14 och sedan ha luciatåg med andakt i Dalstorp 17. Kom dit så ses vi!

3. Lite tvärtom än man kan tro så tycker jag det är väldigt härligt att få predika på lite kärvare söndagar, som denna som utgår från Johannes döparen, i alla fall så länge man får hållas utan att det måste vara mysigt på något sätt. Predikan hamnar i vanlig ordning här imorgon.

4. Det händer mycket nu innan jul. Vi har haft julföreställning för skolbarnen i Dalstorp och ska ha det i Grimsås med på tisdag. Det blev något nytt och hemmasnickrat i år också men det är ju också roligare att förnya sig. I år får de ta del av fin kultur, Sören Kierkegaards ”kungen och blomsterflickan” och Selma Lagerlöfs ”den heliga natten”.

5. Mest speciellt för mig är att jag spelar Josef och min fru och den lilla bebisen är med som Maria och Jesusbarn. Det är säkert något vi kommer se tillbaka på många gånger.

6. Annars är det fortfarande roligt med videoadventskalendern på Facebook. Lite ångest inför varje dag att komma på något nytt med anknytning till Japan/1977/julen som jag själv tycker är roligt men det är också väldigt kreativt. Och spännande att vänja sig vid ett nytt medium sådär.

7. Också en ny lektion i självkännedom. I början var det rätt många som tittade och då gick ju genast hybrisen igång. Det bor allt en publikfriare i mig. Och så blir det en nya omgång på mina tankar om hur man egentligen bäst blandar mellan trams och bra tankar.

8. Det där med trams och skämtande i kyrkan är förresten en grej jag jobbar mycket på att fundera på nu, komplett med instuderingsmaterial och allt. Hoppas kunna återkomma med något klokt i även detta allvarliga ämne.

9. Vad gör du denna helg? Skriv gärna en kommentar och berätta!