• Vandra Vägen
  • 9 blandade tankar på (fjärde advents-)söndagen

9 blandade tankar på (fjärde advents-)söndagen

1. Glad söndag kära läsare! Och god slutspurt i adventstiden!

2. Idag är det den fjärde adventssöndagen och mina tankar går just idag särskilt till mina gamla församlingsbor i Ledsjö för Ledsjö kyrka firar 10 år idag. Stort grattis! Jag är väldigt glad över de gånger jag tjänstgjort vid altaret där, särskilt vid påskdagsmässan.

3. Den fjärde söndagen i advent utgår på olika sätt från Jesu mor Maria som bar Jesus in i världen. Det är väldigt bra att det åtminstone finns några tillfällen om året då även vi lutheraner får fästa blicken vid Maria. Hon kunde gott vara med ännu mer om ni frågar mig.

4. Jag tjänstgör inte idag utan är i tankarna redan framme vid julaftonsgudstjänsterna. Tyvärr är jag inte så färdig som jag kunde önska med predikningarna men det får väl ordna sig med det.

5. Jag ser att det inte blivit mycket på bloggen den här veckan heller. Jag har verkligen mycket på gång men nu har jag fått lägga den där stunden på kvällen på filmerna till församlingens adventskalender på Facebook istället. Verkligen roligt det med men det blir ju förstås mest trams eftersom det ska vara kort och så. Mina funderingar på jultexterna eller Judas Mackabaios eller humorns plats i kyrkan får jag spara hit.

6. Men också roligt att jag fått tillfälle att fördjupa mig i kunskaper om Japan på olika sätt. Jag utnyttjade också japankalendern från 1977 i mina tal vid julavslutningarna med skolorna i år. Imponerande nog var det någon varje gång som kände till att de äter på KFC om julen i Japan.

7. Det har på det hela taget varit mycket folk i kyrkan nu med fullsatt i kyrkan 3 gånger på ett dygn (julkonsert och två julavslutningar). Det är man ju inte direkt van vid men det är roligt när det händer.

8. Jag har varit i två affärer igår. Det är verkligen inte särskilt roligt. Hade jag inte haft julen i kyrkan med allt det fantastiska med den hade jag säkert hatat julen.

9. Vad gör du nu inför julen? Skriv gärna en rad och berätta!

star wars