8 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Det känns som att jag har mycket att ta igen här på bloggen och olika blogginlägg både om jul och om annat som måste bli klara någon gång. Det kanske också är möjligt nu när de största dagarna i julen passerat. Sen väntar nu i och för sig också dop i vår familj så det blir väl till att trycka in tiden till det med skohorn antar jag.

3. Idag är det söndagen efter jul och jag ska leda gudstjänst i Dannike kyrka klockan 10 och i Grimsås kl 14, sedan väntar så småningom också ett gig ihop med pappa för hembygdsföreningen i Ljungsarp framåt kvällen. Kom till något av detta så ses vi!

4. Igår var det ”värnlösa barns dag” och det är egentligen också temat för denna söndag där barnen är i fokus. Jesus liv är ju från början väldigt förenat med alla de faror som hotar barn då som nu. Jag ska väl i vanlig ordning lägga predikan här imorgon eller så.

5. Jag ska också (som vanligt) leda nyårsbön i Dalstorp på nyårsaftonskvällen. Då är det ett läge där det inte finns några särskilda bibeltexter till den dagen och jag får alltså välja vad jag helst talar om själv. Det underlättar faktiskt inte alls för det är lätt att bli låst när man får tala om precis vad som helst.

6. Nyår är egentligen en knepig helg i kyrkan för vi har ju vårt eget nyår vid advent. Min känsla är att många nog har ett liknande förhållningssätt till nyår som man kan ha till domssöndagen, det är hotfullt att sammanfatta året för då börjar man bedöma och jämföra på det där sättet som aldrig leder till något gott. Hoppas vi kan nöja oss med att se och tacka för det som varit gott av det som hänt.

7. Man kan ju hoppas att bloggen kan rädda mig även till nyår så att jag lyckas hitta något gammalt guld att putsa upp från någon gammal bloggpost till predikan.

8. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!