11 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag, kära läsare!

2. Idag är en mycket speciell dag i familjen för vi ska få vara med om att vår yngsta familjemedlem lille Josua ska bli döpt i gudstjänsten i Ulricehamn idag.

3. Det blir ju att ordna kalas vart och varannat år, det är också de enda bjudningar vi nånsin mäktar med att ordna, men nu ska det bli väldigt roligt att få fira det här med en blandad skara släkt och vänner. Sen är vi väldigt glada över att ha dopet i församlingens vanliga gudstjänst, frågar du mig så blir det allra finast så. Dopet handlar ju trots allt om att man blir en del av Guds folk.

4. På just denna speciella dag är jag tacksam att också få fira 10åring bröllopsdag men min Jenny och sjuårsdag för en av döttrarna. Mycket välsignelser i denna helg, äldsta flickan har dopdag imorgon.

5. En liten shoutout också till min vän Martin som avskedspredikan idag i Ödeshög. Lite oflyt att göra med predikotexten där Jesus driver månglarna ur templet kan man tycka.

6. Det är svårt att hålla ordning på veckodagarna alltjämt. Jag har varit hemma mycket med avbrott för gudstjänst eller begravning emellanåt. Nu i morgon på trettondagen ska jag predika på musikgudstjänst i Ljungsarp 17, med julens sånger. Välkomna dit, det blir predikan utifrån en av mina favoritbloggposter här (det har allt hänt en och annan gång att det är arbetsgången).

7. Även jag har lyssnat på Fredrik Lindströms vinterprat om svenskarna som ett mycket märkligt folk med individualismen som religion. Det finns mycket bra där, inte minst det han säger om döden.

8. Vår julgran är fortfarande fin och har barren kvar. Jag skulle gärna ha kvar granen till kyndelsmäss, det är ju så fint.

9. Jag övar mig förresten också på att bli bra på att meka med min cykel. Just nu har jag lyckats skruva loss en massa saker och fått bromsarna att sluta fungera. Fortsättning följer nog.

10. Det är många som sammanfattar årtiondet som varit. Mitt årtionde är väldigt tight sammanhållet med bröllop de första dagarna i 2010, därefter prästvigning och en lång rad med barn som fötts. Just nu tror jag väl inte att det ska bli fler barn så det blir lite som att det nya årtiondet får innehålla andra saker. Bloggen har förstås hängt med större delen av årtiondet och prästtjänsten lär jag väl knoga på med som förut.

11. Hur ser din dag och din trettonhelg ut? Skriv en rad och berätta!

månglarna ur templet