Skrattande Jesus

En befriande bild

Laughing Jesus, Liberator, Wheatly, William

När vi nu är inne på kristen tro och humor så kan vi ju meditera lite över den här bilden, som numera fått många efterföljare i avbildningar. När den kom för 40 år sedan var den ganska banbrytande och är allmänt känd som ”laughing Jesus”. Det som är lite härligt är att den från början hette Jesus Liberator och jag tycker det känns rimligt att en tavla av en verkligt befriande person att möta också förmedlar glädje och skratt.

Det finns många avbildningar på skrattande Jesusar som jag trots allt inte tycker om, det vill verkligen till att få leendet rätt om det inte ska se ironiskt eller spefullt ut. Jag vill förstås inte gärna ha bilder där Jesus kan se ut som en mobbartyp som skrattar ut folk.

Vad tänker du om denna skrattande Jesus? Hur känns det att se på den? Känns det oseriöst eller fint? Skriv en rad och berätta!

10 svar till ”Skrattande Jesus”

1. Profilbild för Anna Lundell
    Anna Lundell

Har aldrig sett en skrattande Jesus på bild tidigare vad jag kan minnas. Oftast mer ledsen, neutral. Denna bild var fin. Kanske skulle passa i kyrkan på någon vägg. 🙂

Man får väl gerillaaffischera med den på någon väl vald vägg

2. Profilbild för Lena P

Det känns befriande att titta på den här bilden av Jesus som skrattar – inte åt oss utan med oss. Den gör mig glad.

jo jag tycker det är en varm glädje!

3. Profilbild för Charlotte
    Charlotte

Härlig glädje i bilden. Det får mig att meditera över att Jesus nog trivdes med att vara människa.

Det låter ju rimligt! Särskilt om man tänker att det är en del av kristen tro att vi ska få trivas med att vara människor.

4. Profilbild för Torsten Lundborg
    Torsten Lundborg

Det kan aldrig vara fel att vara glad och kunna skratta

5. Profilbild för Bengt Larsson
    Bengt Larsson

Love it!

Även om Jesus är Jesus så är han också människa.
    Jag tror är även Jesus har trampat i en koskit och halkat på ett bananskal.
    Så han måste ju ha kunnat visa känslor.
    Jag vill också visa mina känslor även i kyrkan.

Jag har många gånger funderat på vad som hade hänt, när vår präst med strålande inlevelse predikade, och jag efteråt nästan var på väg att applådera.
    Vad är orden värda om jag inte kan ta till mig dem, för att det är för stelt?

Jag är övertygad om att Jesus har humor, kan skratta och le

Fint Bengt! Jag håller helt med dig om att allt mänskligt måste få rymmas i kyrkan, jag tror att vi har mycket kvar dit som kyrkan är ordnad hos oss sedan urminnes tider och med de förväntningar vi har på hur det ska vara. Jag vet att även för många kollegor så skulle det bli väldigt svårt med oväntade händelser i kyrkorummet men jag hoppas på en mer levande framtid i våra kyrkor.