Onesiphorus och de stulna ljusen

Ännu en helgonlegend från öst!

Den helige Demetrios. Full av nåd och vishet men också skarp.

Här är ännu en fascinerande liten helgonlegend som samtidigt ger lite inblick i böneliv med ljuständning för länge sedan.

Det var en man som hette Onesiphoros som arbetade i kyrkan tillägnad st Demetrios i Tessaloniki (Demetrios var martyr och ett känt militärhelgon ungefär som st Georg, han hedras särskilt just i sin kyrka i Tessaloniki). Onesiphoros främsta uppgift var att sköta detta med böneljusen som tändes där.

Problemet var att Onesiphoros var så oärlig. När de som tänt ljusen gått hem från kyrkan släckta han snabbt deras ljus istället för att låta dem brinna ut, tog hem dem och sålde dem en gång till till nästa besökare.

En gång visade sig helgonet Demetrios i en syn för Onesiphoros och talade till honom om detta. Han sa ”Jag är inte glad över att du stjäl ljusen, genom att göra det skadar du andra och framför allt skadar du dig själv, sluta med det och omvänd dig!”

Onesiphoros blev rädd och skämdes och han slutade upp med att stjäla ljus.

För ett tag åtminstone men sedan blev han frestad för det kom en rik man och tände ett alldeles ovanligt stort och vackert ljus i kyrkan, och Onesiphoros förstod att det var värt mycket pengar! När den rike gått gick Onesiphoros fram till ljuset och sträckte fram handen för att ta det.

I den stunden hördes en dånande röst ”GÖR DU DET NU IGEN!!?” och i förskräckelsen föll Onesiphoros avsvimmad till marken.

Senare kom en pilgrim in och hittade honom och lyckades få liv i honom. Onesiphoros berättade alltihop för honom och alla människor häpnade och prisade Gud.

Bilden är en mosaik från denna kyrka i Tessaloniki.

Vad skulle du säga att vi kan ta till oss från den här berättelsen?