9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Visst ser den här figuren ut som en hantlangare till Frankenstein eller nåt?

1. Glad söndag kära läsare! Idag önskar jag särskilt en bra dag till dig som nu är orolig för eller drabbad av coronaviruset.

2. Jag ska tjänstgöra på gudstjänst idag i Ljungsarps sockenstuga 9 och i Dalstorps kyrka 11. Däremot har vi skjutit på dopet som också skulle ske idag. Hoppas vi ses där.

3. Planen just nu är att vi fortsätter som vanligt med våra gudstjänster om än med lite extra restriktioner kring nattvarden och extra noggrannhet i hygienen.

4. Det som är absolut konstigast för mig är detta att inte hälsa på folk. Jag hade en ganska stor begravning häromdagen utan att ta en enda människa i hand. Det normala är att jag skakar hand mest hela tiden. Det väcker många tankar om hur vi förhåller oss till varandra. Nu är det ju väldigt speciellt läge men annars sprider vi ju väldigt mycket gott omkring oss just genom hälsningar.

5. Jag ska predika om ”kampen mot ondskan”, det blir kanske något lite om sjukdom och så i det också. Predikan kommer här som vanligt imorgon.

6. Igår hade vi en heldag med alla konfirmander i pastoratet samlade i Länghem. Vi hade Micael Grenholm på besök för att tala om goda skäl att tro på Gud och vara kristen. Det var nog mycket för tonåringarna att ta in och en del kanske var ganska svårt men jag tror alla fick med sig en hel del att tänka på. Jag tycker det är viktigt att förmedla att man gott kan fortsätta använda sin hjärna även när vi funderar kring tro.

7. Det finns ett jättelustigt program på SVT där de tävlar i att bygga modelljärnväg. Man vet aldrig om de har självdistans eller inte när de pratar om det de gör och det skapar någon slags väldigt speciell tittarupplevelse. Ville bara säga det.

8. Jag har visst fått mina barn att tycka om musikalen Chess jättemycket. Sedär vad de får med sig ut i livet när alla andra ser på Mello.

9. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!