10 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Lite vår.
  1. Glad söndag kära läsare.
  2. Det är fortsatt svåra tider. Jag har ledig helg just nu på grund av inställt domprostbesök. Vi har fått påbud om att vi fortsätter med gudstjänsterna och säger till alla att iaktta försiktighet, vet inte om vi kommer till någon kyrka idag själva. Idag är annars en fin söndag i fastan med rubriken ”försonaren”.
  3. Jag hoppas kunna spela in någon slags liten videoandakt under dagen. Det känns som ett viktigt sätt att ändå få uppleva lite gemenskap kring bönen även om det blir på ett märkligt sätt. Nu ska jag försöka skriva lite saker utan coronaanknytning, det längtar väl alla efter vid det här laget?
  4. Jag har fått en rolig förfrågan om att skriva texter om kristen tro på en annan webbplats för svenska kyrkan. To be continued.
  5. Här är en fin musikinspelning via videolänk, fint med kyrka på nätet:

6. Mitt liv här hemma ser förresten ut ungefär som vanligt. Jag hinner ju inte med mer än att nätt och jämnt sköta hus och barn. Och även om det kanske såg ut som att vi bunkrade järnet i måndags så var det bara den vanliga veckohandlingen till den rätt stora familjen.

7. Fotograf till dagens bild är min dotter Judith. Igår fick hon ströva fritt med kameran här utanför. Spännande att se på världen genom hennes ögon.

8. Tänker extra mycket idag på Thorsten Schütte och hans stora kamp mot sommartiden. Nästa år i Jerusalem.

9. Nästa år i Jerusalem är förresten ett passande uttryck för mycket just nu. Det stammar från det judar säger vid sitt påskfirande, de drömmer om att nästa år få fira påsken i Jerusalem. Men för oss kan det nu stå för längtan efter en annan tillvaro efter den här märkliga just nu.

10. Vad gör du idag? Hur har du det? Skriv en rad nedan! (Eller skriv ett mail om du vill korrespondera enskilt: tomas.jarvid@svenskakyrkan.se)