Båten Vasa och påskafton

Min minireflektion utifrån ordet ”Båt” för Svenska kyrkans fastesida.

Min minireflektion på dagen före påskdagen.

Jag fick i uppgift att skriva en mycket kort reflektion i fastan utifrån ordet ”båt” på Svenska kyrkans facebooksida ”Fastan -tid för eftertanke”. Här är vad det blev, publicerat precis lagom före påskdagen.

Båt

Jag tänker på vad Sveriges mest kända båt gjorde denna dag år 1961. Skeppet Vasa hade sett så ståtlig ut sjunkit så fort och sedan ville alla helst bara glömma det. Denna dag 1961 låg det fortfarande kvar på botten men bara några dagar senare lyftes det upp i ljuset på nytt. En del tycker det är komiskt att hylla vad som kan verka vara ett misslyckat skepp. Men för mig som är lite som ett sådant  tänker jag på annat. På båten som fick nytt liv då allt borde varit slut. Och på Kristus som vilade i sin grav.