I liv och död i trädgården

Min predikan igår på påskdagen i Dalstorp!

Jag med Harry Ericssons tavla, kanske en bild av Eden.

Här är nu min påskpredikan även på bloggen, och med vad man kan kalla del 2 av predikningar om Livets träd (som jag också talade om för några dagar sedan på skärtorsdagen). Hoppas det här är till glädje för dig!

Påskdagen 2020

Jag tycker jag talat ganska många gånger om den här bilden i början av altartavlan, om nu en altartavla kan ha en början, om man ser den som en serie från vänster till höger. Om barnet från Gud som kommer in i denna värld och delar allt med oss. Jag har talat mindre om bilden i mitten. Det går ju att tänka olika om vad det är på den. Det är lätt att tänka sig att det är kristi kors vi ser här. Ett kors är ju också det vi allra mest väntar oss att se framme i en kyrka? Men jag tror det är ett väldigt speciellt kors. Här under har vi en grav. Tror jag. Jesus som kommit till oss och nu gått så djupt i sin kärlek till oss att han gått i döden. Men jag tycker också att det ser ut som att det är ett frö som ligger i jorden. Så säger Jesus om sig själv. Om inte vetekornet faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn men om det där ska det bära rik frukt! Och Jesus själv är den som dör för att ge liv i överflöd. Så jag tror att det här i mitten inte bara är korset utan också Livets träd som växer upp på nytt.

Jag har också med mig en tavla här av Harry Eriksson som han målade på familjegudstjänst här för ett tag sedan. Jag tänker mig att det också är livets träd?

Jag talade i torsdags om livets träd. Det som fanns i Edens lustgård i bibelns början, som står för Guds närvaro mitt ibland oss, livgivande och helande. Människan syndar och kan inte vara kvar där men det finns på en gång en profetia om att en dag ska ”fröet/avkomman från kvinnan” krossa ormens eller de ondas huvud”, men ormen ska också stinga honom i hälen.

Här ser vi också altartavlan med livets träd i mitten. Eller vad tror du?

De två rövarna korsfästs med Jesus på en kulle utanför staden. Jesus säger till den ene av dem, en riktigt dålig människa får vi anta att ”redan idag ska du vara med mig i paradiset”. Det är ett fantastiskt löfte som gett tröst åt så otroligt många syndare genom århundradena. Det rymmer också en hemlighet. Jag har precis fått lära mig att ordet paradis är ett ord från persiskan som från början betyder… trädgård. Idag ska du vara med mig i trädgården. Vilken trädgård?

(visar tavlan) Den här trädgården. Edens lustgård. Där människorna får leva i harmoni och med Guds välsignande närvaro.

Det kan ni tänka på när ni ser tavlan tycker jag. Jesus kommer till oss och blir ett livets träd för oss och är vi med honom lever vi i Guds trädgård på nytt, vare sig vi lever eller dör.

Den tredje bilden här spar vi till imorgon på annandagen.

Kvinnorna som gått till graven möter Jesus i en trädgård. Först har de mött ängeln som talat till dem. ”Var inte rädda. Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst. 6Han är inte här, han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg.”

–det är det mest fantastiska som någonsin har sagts i världshistorien. Jesus börjar på samma sätt: var inte rädda. Det är goda ord som återkommer genom bibeln. Jesus sade så innan korsfästelsen också men nu har orden fått sin slutliga innebörd. Var inte rädda. Han har uppstått från de döda. Det där hänger ihop för det är detta som är källan till allt vårt hopp. Om han är starkare än döden, och han säger åt oss att vi inte ens måste frukta döden för han är med oss, vad ska vi då vara rädda för? Inget som är mindre än döden heller.

Det där är svårt att ta till sig men en djup kristen sanning. Var inte rädd, redan idag är du med mig i paradiset. Vare sig du lever eller dör.

Det är på det här sättet det hänger ihop med slutorden i evangeliet. Gå ut och gör alla folk till lärjungar, bjud in dem till detta fantastiska löfte från Gud. För jag var död men lever och jag är med er alla dagar till tidens slut.

Vi är ofta så rädda. Just nu är vi rädda för ett virus men det finns mycket annat att vara rädda för. I kyrkan är vi ofta också väldigt rädda av oss. Jag är också ofta rädd. Må Gud hjälpa oss så att det här evangeliet blir verkligt för oss. Att vi förstår på djupet i vår varelse denna påskdag att Gud har makten, han har besegrat döden, ondskan, synden.

Vi får åter äta frukten från livets träd. Vi får leva i den försoning Gud berett åt oss på korset. Vi får påminna oss om den om och om igen när vi tar emot honom i bröd och vin, frukten från korsets träd, som blev livets träd. Precis som här på vår altartavla.