Hulared 25 maj 1877 (i 8 tidningar)

Insidan av nutida Hulareds kyrka, på samma plats.

I maj 1877 var Hulared (en av ”mina” kyrkor”) med om en rejäl skandal!

Nu mitt i pandemikrisen har kungliga biblioteket tillfälligt släppt sin digitaliserade databas med dagstidningar fri. Jag började söka lite på sådant som berör min församlings historia och BINGO! I maj 1877 skrevs det om Hulareds kyrka i en hel rad olika tidningar i när och fjärran! Här är nu den rafflande historien, jag skriver ut med mer modern text så blir det lite mer lättläst:

Störd kyrkofrid under pågående gudstjenst. Från Hulared i Kind skrifwer en korrespondent till tidningen.

Då sistliden bönsöndag gudstjenst förrättades i Hulareds kyrka, Dalstorps pastorat, förekom ett uppträde af föga wanlig beskaffenhet. Midt under det predikanten från predikstolen höll på att förklara dagens evangelium, utropade en person något till swar på predikantens framställan, samt trädde derefter fram midt på gången och sade: ”Jag finner att pastorn är en skrymtare och nu kan det wara slut; det är både första och sista gången som jag hör på herrn!” Han hade widare några utgjutelser samt höll sig en god stund på gången.

Så fort denne ”extra talare” upphörde, fortsatte predikanten sin predikan till slut och förrättade den öfriga gudstjensten.

Efter kungörelsernas uppläsande tillsade predikanten de av kyrkorådet som woro närwarande att iställa sig i sakristian samt äfwen fridstöraren. Der tillfrågades han i hwad stycke predikanten ej följt den heliga skrift eller om han kunde bewisa eller anföra något af predikan som ej wore öfwerensstämmande med det rätta, men detta kunde han icke beswara ”nu”, sade han; predikanten tillsade honom widare att om han kunde bewisa något fel, så borde han anmäla det hos domkapitlet och ej uppträda på detta sätt.

Det säges att predikanten ej ämnar wäcka åtal mot fridstöraren men om kyrkorådet låter sig dermed nöja är owisst, och ostraffad borde han ej blifwa.

Det är ju en fascinerande ögonblicksbild från en annan tid. Tydligen var prästen en fridsam och ödmjuk man men hur det gick till slut vet jag ingenting om. Hulareds kyrka 1877 var en annan än den nuvarande för den byggdes upp på nytt 1920 i sin nuvarande form. Vem predikanten var är ju inte heller så klart. Kyrkoherdarna står uppskrivna på en tavla i Dalstorps kyrka men det kan ju lika gärna ha varit en komminister och i så fall är det oklart.