9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Ett litet digitalt möte med de jag blev prästvigd tillsammans med. Glad att det var med just dem.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Igår var det precis 10 år sedan jag blev vigd till präst i Skara domkyrka. Dagen firades med ett samtal på zoom med mina 4 prästvigningskompisar. Förhoppningsvis kan vi ses öga mot öga nästa år istället men det var roligt att se dem även på skärmen.
  3. Det är svårt att sammanfatta de tio åren och vad som hänt med mig. Det har nog ändå förändrat mig betydligt mindre än att bli förälder vilket ju pågått samtidigt. Men jag får väl i alla fall försöka:
  4. Jag är mer säker än för 10 år sedan på att jag faktiskt förstått min kallelse rätt. Jag tror det här är uppgifterna jag ska verka i. Det känns eventuellt som att jag utvecklat en yrkesskada av överdriven trevlighet och kanske också blivit ytligare än jag var för 10 år sedan. Det finns flera saker jag saknar att få utlopp för i min prästtjänst men bloggen fyller de behoven åtminstone hyggligt. För framtiden önskar jag mest att få hålla på mer med undervisning om kristen tro på något mindre upphackat sätt.
  5. Jag fick frasen ”det här är inte slutet, det är inte ens början på slutet men det är slutet på början” i huvudet när jag tänkte på mina prästtjänstsår och det stämmer ju rätt bra men å andra sidan är det ju retorik som kom till utifrån ett världskrig så det blir lite väl dramatiskt.
  6. Gårdagen var också min dopdag, vilket ju är större och viktigare i evighetsperpektivet men där är det ju å andra sidan inget jämnt jubileum.
  7. I veckan har jag haft begravningar för två personer som jag känt i olika stor utsträckning så det kändes personligare än det ofta är (i regel känner jag inte de jag har begravning för). Efter nu fem år i församlingen tycker jag att det hänt mycket det sista året och att jag börjar känna församlingen mer.
  8. Vi har sovit ute förra natten med alla barnen, givetvis vid den fina jälmåleden. Det gick fint med bebisen också så nu antar jag att det är det vi ska ägna sommaren åt.
  9. Hur har du det? Skriv en kommentar och berätta!