Ignatios brev till trallierna

Ännu ett rafflande brev ur de apostoliska fäderna!

Ruiner i Tralles.

Jag bloggar mig sakta fram genom den urgamla kristna skriftsamlingen ”de apostoliska fäderna” (skrifter som nästintill är så gamla att de kunde vara samtida med nya testamentet). Jag har tidigare skrivit om vår vän Ignatios och hans brev till församlingarna i Efesos och i Magnesia. Nu tar vi oss an brevet till deras grannstad ”Tralles”, eller med det lustiga namnet: ”till trallierna”.

Som vanligt trycker Ignatios väldigt mycket på att församlingen ska bevara enheten och sluta upp kring sin biskop. Han motiverar också det genom att berätta om hur ödmjuk och kärleksfull han upplever deras biskop vara. Själv är Ignatios alltjämt i bojor och på väg mot döden bland lejonen i Rom men han är inte nedstämd för det. Han ser det som sitt sätt att få lida för evangeliet och bli lik sin mästare Jesus.

Däremot är han faktiskt lite bekymrad över all uppmuntran och beröm han får för hur han tar upp sitt kors och följer Jesus. Han är orolig att det ska stiga honom åt huvudet och göra honom högmodig. Som alltid med en stark formulering:

Jag känner mitt eget mått så att jag inte går under i högfärd. NU bör jag bli alltmer oroad och vägra lyssna på dem som berömmer mig. Ty de som talar till mig på det sättet slår mig som med en piska

Ignatios

Det där är förstås väldigt värt att ta till sig även för nutida kristna ledare eller för alla för den delen. Ödmjukhet är den kristna vägen. På ett annat ställe skriver han att han är i fara TILLS han får dö som martyr (och inte tvärtom). Mycket märkligt men tänkvärt.

Som när vi skrev om tidigare brev klipper jag ut lite fina citat ur brevet så ni kan glädja er över dem tillsammans med mig 🙂

Det är mycket vi saknar -så att vi inte ska sakna Gud. ”

Omskapa er i tro som är Herrens kropp, och i kärlek som är Herrens blod. Ingen av er får ha något emot er nästa.”

I sin sluthälsning skriver han vackert med hälsningar ”från Smyrniernas och efesiernas kärleksgemenskaper”. Det är väl om något ett vackert och förpliktande ord på en församling!

Funderingar på det? Skriv gärna en rad till svar!