Jo, jag har också tänkt på det!

Om att kristna tänker mer än man kanske kan tro.

Jag brukar gå runt med skyltar med budskap ibland. Åtminstone på internet för det är ju i regel fejkat med pålagd datortext (som ovan).

Jag tänkte kanske det här kunde vara ett bra budskap. ”Jo, jag har också tänkt på det”. Grejen är att när man hör människor utifrån den kristna tron tala om oss kristna kan det ibland verka som att vi inte tänkt så värst mycket. Själva kan de med en snabb blick avgöra att den kristna tron är orimlig. Skapelsen gick väl knappast till som det står i bibeln? Du vet väl att döda inte uppstår på riktigt? Och så vidare.

Det finns förstås en väldig massa bra invändningar att komma med mot den kristna tron men jag blir lite stött om folk tror att jag själv inte också tänkt på dem. Jag har ju trots allt ägnat en del år åt att vända på stenarna i en massa frågor om hur den kristna tron hänger ihop. Lita på mig att de flesta kristna har noterat alla de saker som du också lagt märke till, och många har trots allt behållit sin tro ändå.

Bara för att ta de två exemplen ovan så är det ju en enormt stor diskussion inom de kristna kyrkorna hur det fungerar att Gud är vår Skapare, och detta att folk inte uppstår från de döda vet ju vi också. Det är ju just poängen att det är en oerhört speciell händelse som sker med Jesus, ett underverk.

Den kristna kyrkan har i de flesta tider och sammanhang varit en rörelse med intellektuell klangbotten. Sedan finns det förstås också miljöer där det är lågt i tak kring kritiska frågor också. Det kan jag bara beklaga.

Nu ska jag inte argumentera mer än så här men jag går väl runt med den här skylten ett tag för att berätta att du förmodligen varken är först eller sist med den tanke (i trons eller tvivlets riktning) som du har just nu.

Tankar om det? Något annat jag borde skriva på skylten?