Kristen tro som glasögon

Mitt tal till konfirmanderna får bli ett tal även till dig!

Dagens bloggpost är talet jag höll till konfirmanderna i konfirmationen nyligen. Tyckte det kan passa här också, och för dig som funderar mycket på kristen syn på kunskap efter att ha läst om Kännskap här nyligen så kan det här vara i samma ämne.

Tal till konfirmanderna –glasögon

En sak som jag och Ulf och Agneta har gemensamt med varandra är… att vi alla har glasögon. Det är förstås allmänt snyggt och proffsigt med glasögon men det kan också vara en bra liknelse nu på konfirmationsdagen!

Man kan tänka att när man tar på sig sina glasögon ser allt lite annorlunda ut. I mitt fall så får allting lite skarpare kanter och folk får ansikten och så. Man ser på världen genom dem och så ser den annorlunda ut. Eller man tar på sig coola solglasögon och så blir allt lite mörkare och häftigare.

Jag skulle säga att den kristna tron är som ett par glasögon på det sättet att den är ett sätt att se på livet och världen. Och ni har fått ta på er de glasögonen ganska många gånger nu och kollat hur det är att se på världen så. Tänk om det finns en god skapare bakom allt? Tänk om vi är Guds älskade barn och oändligt viktiga? Tänk om Gud vill använda oss till att göra det goda här? Tänk om alla de jag har omkring mig OCKSÅ är Guds älskade och värdefulla? Jag tror att allt det där är sant och jag tror också att det blir ett väldigt bra sätt att leva om vi tar på oss de glasögonen så ofta vi kan.

För jag är egentligen som ni. Sen åker man till stan och handlar och så tänker man bara på hur snygga svarta skjortor med vit plupp man kan hitta och nån är jobbig kanske, då glömmer man lätt att det där är Guds älskade mästerverk jag talar med. Så man får påminna sig ofta. Till exempel genom att be. Så får man liksom byta perspektiv.

Gud vill ha med dig och mig och oss i sin kyrka. Han vill att vi ska se hur vackert allting är om vi ser på det med hans blick. Det är inte egentligen att vi väljer om vi vill vara kristna eller inte men vi blir det när vi lever livet tillsammans med honom. Och en gång blev vi också kristna för att någon bar oss till dopet och in i kyrkan. Nu är ni myndiga och bestämmer hur ni vill leva era liv. Gud välsigne er, må ni så ofta som möjligt få ha glasögon på er och leva efter det.