9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Rolig bild med jättestor Maria, Jesusbarn och ytterligare en person. Jag vet inte alls men gissar på att den föreställer berget Athos och den speciella gudsnärvaron där?
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Föräldraledigheten rullar på. Idag är det septuagesima (”nåd och tjänst”) och jag ska vara hemma med barnen medan min fru ska ut och leda gudstjänster.
  3. Nu har det blivit sjukt barn och grejer så nu är det på riktigt med det hela kan man säga.
  4. Ska se om jag lyckas göra en liten film igen idag. Det känns som väldigt länge sedan adventskalenderns dagar nu. Jag har en del idéer men det är svårt att hitta tillfällena.
  5. Springandet går framåt. Nu har jag sprungit en liten snutt varje dag i en månad. Jag tror faktiskt att det gör den här mörka vintermånaden ganska mycket roligare. Allt är också tack vara den där begagnade löparvagnen vi fått tag i. Så man kan passa barn och springa på en gång, annars är det pusslet nästan olösligt i fyrabarnsfamiljen.
  6. Här är förresten en gammal predikan för septuagesma, från 2016 eller kanske 2015: ”Det Jona inte fattade”.
  7. Jag var inne i församlingshemmet i Dalstorp förra söndagen före konfirmandträffen. Och plötsligt har det hänt en massa där! Nu har ”norska hörnan” blivit ommöblerad, som vi pratat om i åratal, och någon vänlig själ hade städat mitt kontor så att det är godtagbart för normala människor att sitta där och jobba. Bra jobbat! Fast det kändes förstås som att jag varit borta väldigt länge redan.
  8. Sedan kom jag vidare ut till gamla kyrkplatsen i Nittorp och så var det omgjort där också! Många av träden var fällda och så såg platsen väldigt annorlunda ut i januari mot när jag brukar vara där till midsommar. Jag tycker kyrkoruinen i Nittorp är bland de finaste ställena i församlingen.
  9. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad och berätta!