9 blandade tankar på måndagen

Ny måndag, nya blandade tankar!

Blandad bild på lillen i farten.
  1. Glad måndag kära läsare! Veckodagsförvirringen fortsätter tydligen. Jag kom inte på förrän för sent att jag inte bloggat för söndagen så nu får det bli så här igen.
  2. Igår (då det faktiskt var söndag och därtill kristi förklarings dag) var vi på friluftsgudstjänst hela familjen på stora Stegerhult i Liared. Jag vandrade runt med lillen igen men tycker ändå jag hann sjunga med lite och höra lite och be lite. Det är en plats jag hört talas om men aldrig varit på, en fin gammal gård som nu tillhör bygemenskapen.
  3. Det mest speciella med att vara där och fira gudstjänst var nog att det slog mig att det hade kunnat vara en plats och ett tillfälle då mina farföräldrar hade kunnat vara där om de levat. Uppvuxna en bit därifrån var det liksom i det landskapet de rörde sig.
  4. Det var också fint att det blev rejält kyrkkaffe och inte någon tråkig egen kaffekorg. Känns som att glädjen med utegudstjänsten återvände med det.
  5. Min fru predikade fint och jag hörde som sagt åtminstone delvis vad hon sa. Jag tänker på att jag under mina år i Dalstorp aldrig predikat på förklaringsdagen i Nittorps kyrka där altartavlan föreställer Jesus på berget. Det hade varit fint.
  6. Jag hade till och med ett predikouppslag på lager för tillfället. Jesus visar sig på berget med Mose och Elia, just de två som är kända för att på Sinai berg ha talat med… Gud. Jag tror det är det som förklaras, att Jesus är Gud inkarnerad. På bibelns sätt att säga det snarare än i dogmform.
  7. Idag blir förresten en bra dag för vi ska ut och sova i skogen med alla barnen. Det har ju sina utmaningar förstås, särskilt med lillen och kanske blir det dåligt med sömnen men det får väl vara ok i så fall. Vi ska ta en titt på skogarna på Hökensås.
  8. Och med det är min frus semester äntligen igång. I andra änden på den bor vi i vårt nya hus. Svårt att riktigt ta in men nu börjar saker härhemma försvinna ner i lådor så processen rullar vidare.
  9. Hur har du det nu? Skriv gärna en rad och berätta!