Det viktigaste ljuset är det första

Om att det är stor skillnad mellan att ha ett litet ljus eller inget ljus alls.

Actionfigur av frånvarande pappa. Steget från att ha noll till en är stort.

Här är som utlovat min lilla predikan från familjegudstjänsten på första söndagen i advent i Ulricehamns kyrka. Vaktmästaren bidrog med lite specialeffekt och släckte belysningen i kyrkan på mitt tecken. Hoppas det här kan vara till glädje för dig.

Det viktigaste ljuset är det första

Nu har advent kommit och det här är ju bara början. Efter första ljuset kommer andra och tredje och fjärde och sen är julen här. Men jag har funderat lite på vilket som egentligen är det viktigaste ljuset? Av de här fyra till exempel?

Jag skulle i alla fall säga att det är det första. Lite som att om det största skillnaden är mellan att ha något ljus tänt över huvud taget eller inte. Om vi skulle släcka alla ljus och lampor här inne i kyrkan nu så skulle det ju bli väldigt svart men hade vi ett enda ljus tänt skulle det synas i hela kyrkan, eller hur? Om vi sen har ett ljus till eller två blir det ju mer ljus men det gör inte lika stor skillnad.

Det spelar ju ingen roll i en adventsljusstake vilket ljus som är viktigast men det kan ju vara så i livet också att man liksom har det väldigt mörkt. Ljus och värme kan ju vara som en symbol för bra saker, glädje och gemenskap och hopp och såna saker och ibland saknas ju det, ibland är man ensam, eller så ä det bråkigt och jobbigt omkring en eller så är man rädd och orolig för något eller så. Till exempel. Då kan man behöva lite ljus i mörkret! Och då kan det göra mycket skillnad men ett enda litet ljus! Någon som bryr sig om en eller något bra som händer eller så. Ni kan nog komma på egna exempel, och då blir det som att det är rätt stor skillnad med åtminstone ett litet ljus i mörkret.

Har väl någon tänt ett litet ljus kan säkert fler haka på och tända andra eller tredje och sen kan det gå fortare och fortare men ibland måste någon vara väldigt modig och vara först med att tända.

Vi människor kan sprida ljus vidare på det sättet och göra livet bättre för varandra och det ska vi verkligen försöka göra så fort vi kan. Men vet ni vad, även om vi är bra på att sprida ljus så kan vi inte själva skapa ljus. För att tända ett ljus behöver du ju redan ha eld på en tändsticka eller så. Om man själv är jätteledsen och har det mörkt är det väldigt svårt att vara ljus för andra så vi kan liksom bara ge vidare av ljus som vi själva fått någonstans ifrån.

I bibeln står det att det första som händer när Gud skapar världen är att han skapar ljuset. ”Ljus, bli till” säger han. Och så blir det så. Och sedan dess vet vi att ljuset kommer från Gud, Gud är den som allt gott kommer från. Och Paulus i bibeln skriver sedan att ”Gud som en gång sa ”ljus bli till” har lyst upp mitt hjärta, genom att jag fått lära känna hans kärlek.

I julen handlar det om att Jesus föds så att vi får lära känna Gud på ett sätt som vi kan förstå. Och vi får höra att Jesus är världens ljus.

Det finns många sätt som Jesus är ett ljus för oss i våra liv, ett som alltid finns och lyser. Men jag tänker idag att en sak som är viktig med julen är att Jesus har blivit människa så han förstår faktiskt hur vi har det. Man kan tro att Gud är så långt borta och aldrig haft det svårt själv så han kan inte förstå mig och mina problem, men Jesus har varit med om samma som vi! Eller ni fattar, han har kanske inte blivit mobbad på nätet och sånt men andra liknande saker för människor är sig lika genom tiderna. Vi får vända oss till honom med våra böner, och också be om hjälp när vi har det svårt och när vi behöver ett ljus i mörkret, och kanske när vi behöver hjälp att våga vara ett ljus för andra.

För han är världens ljus, ett ljus för hela världen, för alla han vill rädda och hjälpa, och det är verkligen alla det.

Jag slutar med en rad ur en känd psalm, så får ni se om ni vet varifrån det kommer:

I varje hjärta armt och mörkt, sänd du en stråle blid. En stråle av Guds kärleks ljus i signad juletid.