10 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar.

Kyrkfönster i Blidsberg på nyårsaftonen.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag är det söndagen efter nyår och Ulricehamns pastorat där jag arbetar växer åt olika håll. Biskop Åke kommer till en sammanläggningsgudstjänst i Kölingared. Jag har ingen uppgift men ska enligt vad som sagts sitta i kaftan i bänken. Ska jag nog klara.
  3. Igår var ju också en söndag, jag ledde min första vanliga gudstjänst i Gällstad vilket kändes speciellt. Nyårsdagen sägs vara den minst populära kyrkliga helgdagen så det var väl lite av en stillsam start. Predikan kommer upp här imorgon eller så.
  4. Nyårsafton var också en söndag på sätt och vis för jag och min fru ledde nyårsbön tillsammans på kvällen och hade med extra musik. Det var väldigt länge sedan nu som vi hade något musikprogram tillsammans så det kändes extra roligt. Lite extra kul när vi har fiol+sång som vi hade nu.
  5. Jag har vunnit en tävling i att äta knäckebröd och sedan vissla. När jag nu tänker på det har jag vunnit flera gånger tidigare i olika sammanhang i just den grenen, det är kanske det som är min talang? Får börja gå runt och utmana folk.
  6. Min fru frågade nyss vad uttrycket ”kasta ett getöga” handlar om. Det visar sig att getöga inte alls har något med geten att göra utan kommer från ett fornnordiskt ord för att vakta. Kasta ett vaktande öga alltså. Där ser man.
  7. I och med det nya året så tar snart mitt långa år som hemmaförälder (föräldraledig till 75%) slut. Kommer vara ovant att jobba igen.
  8. Min bror har varit med i en pod. Där hann han före mig. Erbjudanden någon?
  9. Det var förstås ingen pratig tramspod utan mer som en essä i P1. Imponerande.
  10. Hur har du det nu? Skriv en rad och berätta!