Ett indiskt Jesusbarn

Några julbilder från kyrkan i Indien

Jag har från mina möten med den världsvida kyrkan stor kärlek till kristen konst från olika kulturer. Och när jag nyligen hittade ett twitterkonto med bilder från kyrkor i Indien (@indo_christian) blev jag väldigt glad. Här fanns många bilder med kyrkliga motiv men i Indisk tappning. Här är några av de som föreställde någon form av julmotiv. Ovan har vi förstås Maria och Jesusbarnet.

Några av bilderna föreställer när ängeln Gabriel kom till Maria och sa att hon skulle föda Guds son. Här tycker jag det är väldigt vackert med blomsterregnet (är det väl) från den heliga Anden.

Ännu en ”bebådelse”. Ängeln räcker, precis som på många västerländska bilder av samma motiv, en blomma till Maria.

På denna tredje bebådelsebild ser vi en ängel med färgglada vingar komma till Maria (jag tror i alla fall att det föreställer det). Maria verkar vara i en grotta och ber med oljelampan brinnande och kanske lite ris i en korg.

Så är då Jesus född i en grotta och lagd i en krubba. Ingen åsna men getter eller så. Jesus var här ett väldigt stort litet barn, Josef och Maria har väldigt fina kläder och de vise männen som kommer har mer orientaliska dräkter än vi brukar se dem i.

Den här tycker jag var väldigt innerlig. Här har Jesus betydligt mörkare hudton. Kanske ser de ut att vara från enklare folk?

Den här roliga bilden är minst sagt lite förvirrande för jag tror det är besök hos det nyfödda barnet men är det kanske änglar?

Och här kanske de har kommit hem till Nasaret med det lilla barnet? Fint med ännu en oljeljusstake i bakgrunden och den stora grytan på elden. Det strålar om den lille Jesus och Josef ber.

Det här föreställer uppenbarligen hur Jesus blir framburen i templet och den gamle Symeon får se och hålla i den som är Israels tröst och hopp.

En väldigt varm bild av den heliga familjen.

Och så till slut några fina bilder från Jesu uppväxt med Maria och snickaren Josef. Här har han fått en vagn att öva gå med.

Och här hjälper Jesus Josef i arbetet. Maria mal mjöl efter vad det ser ut.