Kristen konst och en massvigsel från Indien

Jag skrev nyligen om Indiska bilder med julmotiv här. Jag hade förstås en till hög med indiska kristna motiv så jag lägger upp dem också! Och lite annat därtill.

Här är ännu en bloggpost med indiska kristna bilder jag gärna visar er, kära bloggläsare. Först ut är några bilder på Jesus mor Maria. den här första ser väldigt mild och ung ut men låt er inte luras, under fötterna har hon trampat på en orm!

Denna andra Maria ger ett väldigt mäktigt intryck. Den heliga Anden som duva finns med och bakom henne anar vi ett kors. Och änglarna ser ut som dansare.

Denna är jag lite osäker på om den föreställer bebådelsen (då Gabriel säger till Maria att hon ska föda Guds son) eller om det kanske är Maria från Magdala som är vid graven och finner den tom och där någon i skinande vitt talar till henne om uppståndelsen.

Denna föreställer i alla fall Jesus när han mötte kvinnan vid Sykars brunn. Hon hämtar upp vatten åt honom och han hjälper henne att hitta det levande vattnet. Man kan tänka att trädet är som i Jesu liknelse om senapskornet, det ger skugga och det ger skydd åt himlens fåglar. Berget i bakgrunden är spektakulärt.

Denna tavla i samma stil föreställer bröllopet i Kana där Jesus förvandlade vatten till vin. Hans mor med röd slöja säger åt tjänarna att göra som Jesus säger och han säger åt dem att hälla upp vatten i krukorna. Sen ser vi här att vattnet som sedan öses upp har blivit vin. Fina hästar, en stor orkester och en vacker festlokal får vi på också se!

Och denne vackra bild föreställer hur Jesus tvättar lärjungarnas fötter. Han har gjort sig till allas tjänare och vi ska ta efter honom.

Här ser Jesu mor sin son bli korsfäst. Han har här (redan) ett sår i sidan.

Och denna bild föreställer kvinnorna som gått till graven för att göra iordning den döda kroppen men finner graven tom. Kanske är det Jesus själv som kommer bakom dem, eller en ängel?

Till sist vill jag bara dela med mig av några saker till. Här ser ni en indisk kyrka, bara för att få lite känsla för hur det kan se ut. Korset på taket är typiskt, med Anden som kommer ner över det uppifrån.

Den här bilden föreställer en massvigsel i Bangalore! 30 par gifter sig. Då kan man ju tänka på skumma sekter och så men det är inte det det är fråga om. Det är kyrkan som har ordnat gratis vigsel till fattiga par och då lagt det vid ett och samma tillfälle. Lite som vi idag har drop-in-vigslar i Sverige. I Indien är vigslar dyra saker förstås och många är ju fattiga. Äktenskap är för övrigt oftast arrangerade på ett eller annat sätt mellan familjerna. Jag har intervjuat en präst som tillsammans med sin fru varit väldigt engagerade med att föra samman par så lyckat som möjligt.

Hoppas denna lilla utblick varit till glädje!