9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

En fin bild som inte föreställer snö utan mannat som faller i öknen. Mose med hornen är med! Väldigt grönt i öknen för övrigt.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag är det söndagen med det krångliga namnet septuagesima. Det betyder att det i runda slängar är 70 dagar till påsk. Jag ska leda gudstjänst i Finnekumla kyrka 11 och i Marbäck 17, andra gången jag tjänstgör på respektive ställe. Det ska bli fint.
  3. Det var väldigt roligt att följa jubileumsvasan igår. Segraren Erik Wickström och jag gick i samma klass på gymnasiet. Själv kände jag mig på något sätt som en i gänget eftersom jag slöjdat mina egna skidor en gång i tiden på folkhögskola och åkt runt i skogen i vadmalskläder och uråldrig anorak. Men vi kom nog aldrig över en mil på en dag i och för sig.
  4. Sportlovet har börjat. Hoppas det kan innebära åtminstone lite småutflykter här till hästarna eller badhuset. Skönt om alla håller sig friska nu då.
  5. Idag ska jag predika och lägga ut texten om en spännande likhet mellan två bibeltexter. Hoppas det blir roligt för fler än för mig. Den kommer här på bloggen förstås!
  6. Opera är väldigt fint att lyssna på.
  7. Läste av någon anledning i väldigt gamla böcker i Gällstad kyrka. Hittade en bibel från 1858 eller så som kyrkoherden hade skänkt till drängstugan så att drängarna alltid skulle ha tillgång till bibeln. Det såg ut som att de hade signerat den också och sett sig som ägare.
  8. Det är ju väldigt spännande och man får lätt en idé om att man borde läsa igenom 1658 års kyrkolag och läsa en jättegammal Karl XII-bibel men det skulle ju ta orimligt mycket tid och inte ge så mycket mer än övning i att läsa frakturstil.
  9. Hur har du det? Skriv en rad och berätta!