Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Självskadebeteende i bibeln

Jag har hittat en bibelberättelse om en som skär sig.


En naken man med demoner som flyger ut. Man ser det inte här men han har också skurit sig med stenar!

Självskadebeteenden talas det en hel del om nuförtiden. Bland annat då om ungdomar som skär sig i armarna med vassa föremål för att den fysiska smärtan ska göra att inre ångest tillfälligt klingar av. Faktiskt finns något åtminstone liknande med i en händelse i evangelierna!

Berättelsen om ”den besatte och svinhjorden” börjar som följer i Markus evangelium (den finns också hos Matteus):

”De kom över till trakten av Gerasa på andra sidan sjön.  När Jesus steg ur båten kom en man emot honom från gravarna. Han var besatt av en oren ande  och hade sitt tillhåll bland gravarna. Inte ens med kedjor kunde man längre binda honom.  Flera gånger hade han bundits till händer och fötter, men han hade slitit av kedjorna och sprängt bojorna, och ingen kunde få bukt med honom. Dag och natt höll han till bland gravarna eller uppe i bergen och skrek och sargade sig med stenar. När han nu på långt håll fick se Jesus sprang han fram och föll ner för honom  och ropade högt: ”Vad har du med mig att göra, Jesus, du den högste Gudens son? Jag besvär dig vid Gud: Plåga mig inte!”  Jesus hade nämligen just sagt åt honom: ”Far ut ur mannen, du orena ande!”  Nu frågade han: ”Vad heter du?” Mannen svarade: ”Legion heter jag, för vi är många.”  Och han bad honom enträget att inte driva dem från trakten.” (mark 5)

Det är inte helt lätt för oss moderna människor att förhålla oss till berättelserna där Jesus driver ut demoner. Det man kan säga är att det verkar vara något annat än när Jesus förlåter synder, demoner är liksom något man är oskyldigt drabbad av. Ibland ligger det nära till hands att tänka att det rör sig om olika psykiska sjukdomstillstånd och kanske kan den här ärligt talat märkliga berättelsen bli till tröst för någon på det sättet?

Jesus möter en väldigt plågad människa. Man kan tänka utifrån kedjorna att han var våldsam och att folk var rädda för honom. Utifrån detta att han levde bland gravarna kan man tänka att han inte kunde finnas med i den mänskliga gemenskapen och utifrån detta att han skar sig kan vi se att han själv led väldigt av sitt tillstånd.

Jesus hjälper den stackars mannen. Han blir upprättad och kan vara ”som folk” igen och gå i kläder och kan återvända till samhället. Så här fortsätter det nämligen:

Nu gick där en stor svinhjord och betade på bergssluttningen.  Andarna bad honom: ”Skicka bort oss till svinen, så kan vi fara in i dem!”  Det lät han dem göra. Och de orena andarna for ut ur mannen och in i svinen, och hjorden rusade utför branten ner i sjön. Omkring två tusen djur var det, och de drunknade i sjön.  Svinvaktarna sprang därifrån och berättade alltsammans i staden och ute på landet, och folk gick för att se vad som hade hänt.  De kom till Jesus och såg den besatte, han som hade haft legionen i sig, sitta där klädd och vid sina sinnen, och de blev förskräckta.  Och ögonvittnena berättade vad som hade hänt med den besatte, och om svinen.  Då uppmanade de Jesus att lämna deras område.  När han steg i båten bad mannen som hade varit besatt att få följa med honom.  Men han lät honom inte göra det utan sade: ”Gå hem till de dina och berätta för dem om allt som Herren har gjort med dig, hur han förbarmade sig över dig.”  Då gick mannen sin väg och lät alla i Dekapolis höra vad Jesus hade gjort med honom, och överallt häpnade man.

Jesus frågar efter namnet och får veta demonens namn. Det är i sitt sammanhang något en demonutdrivare gör för att få makt över demonen. Men vi kan väl få fantisera lite utifrån vårt självskadeperspektiv? Kanske kan det leda tankarna till människor som fått vänja sig vid att bli bemötta helt utifrån sin sjukdom? Det hade varit fint att få höra mannens eget namn också sägas. Berättelsen är ju korthuggen och jag vill gärna tänka att Jesus talade mer med mannen. Det vi däremot vet från berättelsen är att mannen fick en helt annan berättelse att berätta än den om demonerna som tagit över. Han fick berätta för de han mötte om hur Herren förbarmat sig över honom.

Vad tänker du som läst om detta? Kan den märkliga berättelsen om den mannen i Gerasa vara till tröst för oss? Skriv en rad och tänk tillsammans med mig!

Kommentarer

13 svar till ”Självskadebeteende i bibeln”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Det är inte ett dugg förvånande att psykiatriska, neuropsykiatriska och vissa andra (t ex epilepsi) diagnoser tolkades som besatthet. Kanske därav stigmat som fortfarande kan finnas även i dag runt dessa sjukdom!

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Nej det ter sig ju ibland så och det blir en påtaglig aspekt av att den drabbade inte är sig själv.

  2. Profilbild för Lena P

    Tack för ditt inlägg! Har aldrig tänkt på att den texten handlar om ett självskadebeteende. En text att relatera till för alla som lider av detta. Och dessutom en text som ger hopp om att det är något som går att, med hjälp, komma över.

  3. Profilbild för Anna

    Tack! Detta är en av mina favoritberättelser i bibeln.Kanske för att jag själv har erfarenhet av psykisk ohälsa i många år,men nu mår mycket bättre och är väldigt tacksam för det.Har även träffat många personer med psykossjukdom och olika självskade beteenden när jag varit patient i psykvård/ dagverksamhet.Tänker ofta på vissa,och hoppas de ska bli friska.Några lever inte längre,men jag vet de har det bättre nu.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är en berättelse som länge fascinerat mig och kanske för att den är så märklig med grisarna och allt. Nu tycker jag den fick nytt liv för mig på ett mer uppbyggligt sätt.

  4. Profilbild för Tina Kristoffersen
    Tina Kristoffersen

    Tack för dina tankar Tomas
    En gammal diagnos som föreligger handla om psykisk ohälsa är ”förstenade nerver” . Jag funderar ofta på vad som hade hänt om den diagnosen hade kvarstått. Då hade människan drabbats av ”förstenade nerver” och dessa orsakar människan ett obehag som ger människan ett visst handlingsmönster … Självskadebeteende, gå in i väggen, bli utbränd, vara deprimerad … Allt känns som ngt som människan tillfogar sig själv. Det är fel för människan att tänka så. Kanske ska vi ta tillbaka att vi ”drabbats av demoner” , ”förstenade nerver” för att bära på en skuld som moderna diagnoser kan ge människan kan omöjligt bra en tröst. Förhoppningen är att Jesus tillåts vara en tröst … för alla med eller utan diagnos eller ohälsa // Tina

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det låter över huvud taget konstigt i moderna öron att tala om svaga nerver eller att ha känsliga nerver, fast skambeläggandet över att vara svag och inte klara av livet är väl på många sätt detsamma genom tiderna. Att vara förstenad låter ju dramatiskt, och kanske sätter det ett finger på känslan att inte riktigt ha tillgång till sig själv? Det här väcker ju en hel del tankar. Roligt att du hittat till bloggen Tina!

  5. Profilbild för Olle
    Olle

    Det är så många saker i texten, som förtjänar ett eget kapitel i en liten bok. Jag fastnade den här gången för hur man klagar över att det inte gick att binda fast honom. Historien av övergrepp mot den sjuke som finns i orden är häpnadsväckande. ” Inte ens med kedjor kunde man längre binda honom. Flera gånger hade han bundits till händer och fötter, men han hade slitit av kedjorna och sprängt bojorna, och ingen kunde få bukt med honom.”

  6. Profilbild för Olle Ohlsson
    Olle Ohlsson

    Det är så många saker i texten, som förtjänar ett eget kapitel i en liten bok. Jag fastnade den här gången för hur man klagar över att det inte gick att binda fast honom. Historien av övergrepp mot den sjuke som finns i orden är häpnadsväckande. ” Inte ens med kedjor kunde man längre binda honom. Flera gånger hade han bundits till händer och fötter, men han hade slitit av kedjorna och sprängt bojorna, och ingen kunde få bukt med honom.”

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är verkligen inte något värdigt omhändertagande, man vet ju inte om han kanske hålls förvarad där ute av byfolket eller om han bara driver vind för våg.

  7. Profilbild för Jan Andersson
    Jan Andersson

    Absolut!
    Jag jobbar med Psykiatri och just den sortens åkomma. Östra sjukhuset Göteborg.
    En avdelning för människor med svårbehandlad självskada. Vi jobbar med DBT, där faktiskt bibelns berättelser speglar mångas sinne.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Rolig återkoppling!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.