9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar.

Några greker kommer för att se Jesus (kanske är det dem vi ser till höger i lustiga hattar?)
  1. Glad söndag kära läsare! Vare sig det nu är en sådan eller inte så önskar jag er en i alla fall. Det är ju allvarliga tider i världen som ju ingen missat.
  2. Som alla andra håller jag på och försöker smälta det som händer i Ukraina. Jag har sett många andra präster och andra vara snabba att lägga upp böner och annat. Jag är långsam med såna saker tror jag. Eller så är det att orden inte riktigt räcker till. Det känns lite som början på pandemin på nytt. In i okänd terräng.
  3. Av alla saker man kan hänga upp sig på så har jag återvänt i tankarna många gånger till den där patriarken i Moskva som välsignade den ryska armén. Det är så hårresande dåligt förstås, jag predikade för inte så länge sedan om vad man kan och inte kan göra ”i Jesu namn” och man kan förstås bara göra sådant som Jesus själv skulle kunna vara med på.
  4. Jag såg en präst välsigna någons nyköpta revolver en gång på Filippinerna. Har alltid undrat hur den välsignelsen var formulerad.
  5. Prästlivet tuffar annars på för min del. Jag träffar sorgehus och brudpar och har firat mässa för första gången i Gällstads kyrka. Kalendern börjar fyllas med uppgifter nu när jag hunnit vara i tjänst ett tag.
  6. Igår var vi med familjen på utställning på textilmuseet i Borås. Det var fint och bra och kanske framförallt en stor känsla att det är möjligt att göra utflykter till annat än till skogen med familjen nu när verksamheter fungerar mer normalt igen.
  7. Idag är det fastlagssöndagen. Det känns rimligt att fira allvarliga fastegudstjänster och tala om hur vi står emot det onda nu när det gjort sig påmint på nya sätt. I ”litanian” ber vi om skydd mot krig och världsbrand och jag funderar på om jag kan hitta fler gamla böner i krigstid i någon äldre handbok här hemma. Det är ödmjukande att tänka att våra anfäder i samma kyrka faktiskt ofta levde med krigets fasor och hot även om vi nu vant oss vid att sådant inte har med Sverige att göra.
  8. Jag predikar inte idag men jag har en gammal predikan jag tycker har en hel del bra, om ”drottning Esters stund” och om Jesus stund också förstås, samma texter som läses denna söndag i våra kyrkor.
  9. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta! Eller om det är så att du vill skriva av dig några tankar som du inte vill alla ska se är du alltid välkommen att skriva till tomas.jarvid@svenskakyrkan.se