9 blandade tankar på bebådelsedagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Gamla tiders flyktingar. Annorlunda men väldigt likt också.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag (eller kanske i fredags beroende på hur man vill räkna) är det jungfru Marie bebådelsedag då kyrkan firar hur ängeln Gabriel kom till Maria.
  3. Det har varit en stor brand i Ulricehamn i veckan. Att bo i samma stad som ett hus som brinner ner känns lite likt att bo i en värld där det plötsligt blivit krig i ett land. Skrämmande och väcker många tankar. Just eld har jag mest stött på i Ledsjö och i Dalstorp där jag hört många minnas väldigt livligt när kyrkan brann. Bränder sätter nog mycket spår i åskådaren.
  4. Och på en ytligare nivå: branden spred sig lyckligtvis inte eftersom det fanns en välbyggd brandmur till nästa hus. Och plötsligt förstod jag att det är en sådan fysisk brandmur man gjort metafor av då vi pratar om ”firewall” eller brandvägg i datorn.
  5. Svärmor och hennes bror är här i helgen och vi har traskat runt på den nya vandringsleden i Brunnsnäs. Den var mycket fin men brantare än vi hade påskinit i förväg. Och det är fascinerande hur långt 2,5km på stig är jämfört med min lilla springrunda runt kvarteren i stan.
  6. Såg den här vemodiga och på något sätt vackra filmen med en blåsorkester i Ukraina:

7. Tror det är mycket pollen nu.

8. Vår kommun har fått sina första ukrainska flyktingar. Tror några bor inom min församlings område men vet inte mycket än. Hoppas de får lite ro att återhämta sig nu.

9. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!