10 blandade tankar på måndagen

Ny måndag, nya blandade tankar!

Spännande bild. Varför står döden och viskar till predikanten? Notera också hur det kan ha sett ut i alla kyrkor innan man satte in mer permanenta kyrkbänkar!
  1. Glad måndag kära läsare! Den här bloggposten fick vänta en dag på grund av sena predikoförberedelser, igår var det ”åsundengudstjänst” i Gällstad och jag hade en del att tänka på inför den.
  2. Det var en väldigt fin gudstjänst med många gudstjänstfirare och en stor andel barn. Och många som hade hjälpt till och bakat pajer till kyrklunchen. Svårast var att det var så svåra predikotexter. Jag hoppas jag fick något sagt, jag lägger det här i morgon så får du bedöma.
  3. Jag är ju också fortfarande så ny i församlingen att jag är glad att ha fått lära känna lite fler församlingsbor på kyrklunchen.
  4. Däribland faktiskt något pilgrimsrelaterat. Detta är ju trots allt en pilgrimsblogg. Jag får gå in i ett som jag förstår väl förberett arbete med att utöka det västgötska pilgrimsledsnätet söderut.
  5. Jag hörde en löparpodd prata om religion. Det var intressant men det kändes som ett väldigt ovant utifrånperspektiv på tro och framförallt väldigt instrumentellt, som att man har en tro för att man har nytta av den på olika sätt.
  6. Planerar också för konfirmandutflykt. Det är konstigt men man är på något sätt alltid lite fel i antal för att det ska gå smidigt med transportering.
  7. Läser vidare i ”Ringens brödraskap” med storbarnen. Tolkien är bra han.
  8. Imorgon ska jag och min fru rekognoscera pilgrimsvandring med lillen i löparvagnen. Det ska visst bli kallt men så får det vara.
  9. Jag lade ut ett aprilskämt på församlingens Facebook om att vi skulle ordna kristi himmelsfärds-föreställning med hjälp av en 200 meter hög lyftkran. Det tycker jag var jättekul men också lite konstigt att inte vara helt säker på om alla förstod att det var ett skämt.
  10. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!