7 blandade tankar på palmsöndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Jesus intåg på åsnan. Jag kan känna mig som han nere i hörnet med det stora huvudet. Vi lever för mycket uppe i tankarna.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag är det palmsöndagen och jag ska leda gudstjänster i Finnekumla 11 och i Grönahög 17, kommer du dit så ses vi!
  3. Annars kommer predikan här imorgon. Den här veckan har jag också skrivit på bloggen ”tankar inför helgen”, lite som uppvärmning för veckans predikan fast i kortare format. Där kan du också läsa, eller så kommer den texten här också vad det lider.
  4. Igår var jag på utflykt med konfirmanderna fick tillfälle att besöka den ortodoxe prästen Mikael och hans gårdskyrka. Det är som alltid lite svårt att veta hur ungdomarna uppfattade det hela men jag tyckte det var väldigt fint att visa att kyrkan är något större än den egna församlingen. Jag har själv haft mycket glädje av alla olika kristna syskon jag fått möta. Sedan var vi på arkadhall också för att ha ett lite lättsammare inslag och det var roligt men väldigt högljutt.
  5. Apropå östkyrkan så har jag, många år efter att jag först läste ”den ryske pilgrimens berättelse” lånat hem bok ett av filokalian (en bok med andlig vägledning). Det känns som att återvända till gamla stigar. Nu som präst och pappa och allt blir det inte mycket tid till stillhet direkt men man kan åtminstone påminna sig om vem man vill vara och vilka mål som är värda att sträva mot.
  6. Nu känns det som att jag är borta från familjen mycket denna helg, det får tas igen i veckan för nu är det ju påsklov och jag ska försöka vara hemma så bra det går. Jag har en ovanligt lugn påsk vad gäller gudstjänster så det ska nog gå ganska bra. Jag får förhoppningsvis chansen att sitta i kyrkbänken också, långfredagen och påsknatten är ju fina att få fira.
  7. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!