9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, med konfirmation och annat, och nya blandade tankar!

Vägen till livet i form av pilgrimsled i Husaby. Från ganska länge sedan tyvärr.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag är det dels fjärde söndagen i påsk och dels är det konfirmationsdag för våra konfirmander i Åsundens församling. Be gärna för dem nu. Det är alltid en viss anspänning med konfirmationsgudstjänster och det blir extra mycket att hålla i huvudet för prästen men det gick väldigt fint igår när vi övade så jag vet ju att det inte finns mycket skäl att vara nervös,
  3. Jag ska också leda en gudstjänst i Grönahögs kyrka 17.00 och tala delvis om samma sak som i vårt tal till konfirmanderna. ”Vägen till livet” är dagens överskrift i psalmboken och det är ju alltid ett populärt tema för den som har bloggen vandra vägen.
  4. Predikan kommer förstås här imorgon.
  5. Jag hade ett videomöte om bloggen med en från kyrkans hus i Uppsala. Det var ett roligt samtal som kändes kort för jag fick ju prata om hur jag ser på bloggen och det är ju ett kärt ämne. Vi pratade lite om sådant jag tycker jag inte behärskar (som att göra bloggposterna lätta att hitta via sökmotor) och om det roliga i att ha texter som folk hittar till år efter år eftersom jag tydligen lyckats hitta något som få andra skrivit om. Det verkar komma en del förändringar i bloggarnas utseende på kyrkans bloggportal men det blir säkert bara till det bättre.
  6. I samtalet kom det fram att det tydligen var svårt att hitta någon svenskkyrklig sida som skrev och förklarade bra om vad synd är. Jag mindes att jag skrivit en hel del om det men så visade det sig vara i 10 år gamla bloggposter som kanske strängt taget var lite väl kortfattade. Jag får försöka skriva något om synd någon gång då.
  7. Arvssynden har jag i alla fall skrivit om och den bloggposten verkar folk hitta dagligen här.
  8. Hittade en tråd på prästernas facebookgrupp om vad man har för skor i tjänsten. Jag har tagit ett vågat språng mot att mer och mer ha mina supertunna barfotaskor även i kyrkan. Jätteskönt och man kan stå väldigt länge utan att bli trött, men utseendet är ju lite udda. Idag får det nog ändå bli både kaftanen på och kostymskor.
  9. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!