9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Från kyrkan på Helsjön. Väldigt fint ställe.
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag är det heliga trefaldighets dag. Trefaldighet är egentligen ett sämre sätt att säga kyrkans tro att Gud är treenig. Alltså en Gud som rymmer tre personer, Fadern Sonen och Anden. En paradox och ett mysterium som får påminna oss att vi aldrig fullt upp kan få grepp om Gud.
  3. Jag är på konfirmandläger som start på sommarkonfirnandernas veckor fram till konfirmationerna i början av juli. Vi är på Helsjöns folkhögskola där jag aldrig varit förut. Fint ställe.
  4. Också roligt att bo på elevrum på folkhögskola. Jag gick själv på folkhögskola i två år efter gymnasiet och det är verkligen fina minnen därifrån.
  5. Idag har vi förstås morgonbön och middagsbön och aftonbön som sig bör på konfirmandläger men eftersom lägret denna gång (pga sommarlov) sträcker sig lördag-måndag så har vi faktiskt den avslutande förmiddagsgudstjänsten imorgon innan vi åker hem. Första gången jag firar söndagens gudstjänst på måndagen.
  6. Vi ska också ha dop innan vi åker hem och det känns också väldigt fint.
  7. Överlag känns det som att det är många som ”tar ikapp” med dop nu som inte tidigare blivit av. Ofta på grund av coronapandemin. Om du som läser detta inte blivit döpt och undrar om det går bra att bli det som 2-åring eller 22-åring eller 82-åring så är svaret förstås att man alltid är välkommen att bli döpt. Skriv till mig om du undrar hur du ska ta steg mot det!
  8. Det är sommarlov för många nu. Jag var på fina skolavslutningar i kyrkorna i Gällstad och Marbäck och det är som alltid känslosamma tillfällen men fina barn som sjunger och annat. Lokalt i kommunen har det varit ovanligt mycket debatt om skolavslutningarna sedan många skolor valt att ha avslutningarna på skolgården eller på annat sätt. Själv tycker jag att det är skönt att skolavslutningarna bara är en del av det goda samarbetet med våra skolor.
  9. Hur har du det nu? Skriv gärna en rad och berätta!