9 blandade tankar på måndagen

Ny måndag, nya blandade tankar!

1. Glad måndag kära läsare!
  2. Idag går jag på semester efter en riktigt rejäl slutspurt med sommarkonfirmander i stort sett varje dag de senaste dryga tre veckorna. I lördags konfirmerades de i inte mindre än tre konfirmationsgudstjänster efter varandra (för att få plats i kyrkan). Konfirmanderna skötte gudstjänsterna väldigt fint och det var fint att få vara präst en sådan dag. Men man blir ju också ganska utmattad.
  3. Via konfirmanderna har jag för första gången hamnat på tik-tok och varit med om märkliga små dansrutiner. Andra änden av socialamedierspekrat jämfört med att skriva långa bloggtexter om apostoliska fäderna.
  4. Och igår ledde jag också högmässan i Ulricehamn och döpte därpå en liten gosse. För min del kändes det ganska historiskt eftersom jag ju är uppvuxen i den här församlingen men det var första gången jag ledde en söndagsgudstjänst i min hemkyrka.
  5. Beroende på hur man räknar förstås. Med alla mässor vi firat med konfirmanderna är det väl snarare tionde mässan jag lett här men som präst är det speciellt med den vanliga gudstjänstfirande församlingen.
  6. Jag undrar om jag är känsligare än andra för detta med att göra saker första gången? Det känns alltid på något sätt otroligt mycket krångligare än andra gången man gör något. Jag tror det mest hänger ihop med att man som präst ska agera värd i kyrkan och det är knepigare när man inte hunnit bli hemmastadd själv först.
  7. När vi tog kort på konfirmanderna försökte jag övertyga dem om att det coolaste sättet att ta en selfie är att ta en tornselfie med ett kyrktorn. Min bild blev sådär men jag hoppas ha startat en trend? Håll ögonen öppna.
  8. Nu tror jag att jag fått klart alla saker inför semestern. Till och med min gamla nemesis tidsrapporteringen. Nu blir det odla kål och sova i tält för hela slanten.
  9. Hur har du det nu i början på juli? Skriv en rad och berätta!