10 blandade tankar på måndagen

Ny måndag, nya blandade tankar!

En lustig svamp jag hittade i skogen. Jag tror att det är en rätt vanlig ticka eller så men den har på något sätt fått ett skaft uppåt från en stubbe som den växer på.
  1. Glad måndag kära läsare!
  2. Måndag är ofta en ledig dag för prästen så även om semestern egentligen tog slut igår är det ledigt idag i alla fall. Det är inte så väldigt mycket ångest över semesterns slut nu egentligen och barnens sommarlov fortsätter ju men det är klart att det är skönt att vara helt odelad och inte som vanligt behöva sitta på jobbstolen och familjestolen samtidigt.
  3. Idag blir det i alla fall ridning för barnen och löppass under tiden för mig så tror alla kan vara nöjda med det arrangemanget. Och vill det sig kan det kanske bli lite traditionell kurragömma med barnens besökande kusiner.
  4. Häromdagen var vi på vandring med familjen, förutom lillen som vid nästan tre års ålder sov borta från oss för första gången. Vandringen blev dramatiskt mycket lugnare på det sättet och det var fint att kunna umgås lite lugnare med de större barnen. Vi har länge talat om ”sju sjöars led” utanför Herrljunga och nu har vi gått halva den åtminstone (halvan med bara två sjöar tyvärr). Det var fin vandring och vi hamnade på en fin plats vid en sjö mitt i skogen som också var vildbadplats. Tyvärr sov också något riktigt röjigt ungdomsgäng där och var högljudda tills morgonen började gry.
  5. Sen är den nya lösningen för biltransport i såna här lägen att jag helt enkelt springer tillbaka och hämtar bilen för hemfärd. Det blir ju inte så långt vandrat så det funkar nu sedan jag blivit en van springare.
  6. Det var också roligt att hamna lite i Herrljunga och minnas sommaren där 2009 då min fru gjorde prästpraktik där och jag i Vårgårda strax intill. Då bodde vi 3-4 veckor i Herrljunga. Lustigt nog hamnade vi också vid ett sommarhem i missionskyrkan där min fru var med på en gudstjänst då.
  7. Vi har dragit hem ännu mer blåbär från skogarna. Igår bärgade vi hem hink 5 och 6.
  8. Nästa år borde vi kunna vandra över två nätter och med lillen med hoppas jag.
  9. Ska bli spännande att titta i kalendern snart. Känns som att jag har lite dimmig uppfattning av vad jag har att ta itu med den första tiden.
  10. Hur har du det nu i sommaren? Skriv en rad och berätta!