10 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Skara domkyrka från högsta höjd inne i kyrkorummet!
  1. Glad söndag kära läsare!
  2. Idag är det efter söndagen efter trefaldighet och jag tjänstgör inte och kommer förmodligen inte ta mig till kyrkan idag för det är rätt intensivt just nu på hemmafronten.
  3. Idag är det annars evangelietexten där Jesus berättar om två bröder som får uppdrag av sin far och den ena säger han ska göra det men gör det inte, den andra säger att han inte vill men gör det i alla fall. Berättelsen finns i ett sammanhang om olika samtida till Jesus och deras förhållningssätt till Guds bud men jag brukar tänka på den lite nu och då när man stöter på en sådan situation i vardagen, vilket ju händer.
  4. I veckan har jag varit på stiftsgården Flämslätt med pastoratets anställda. Det är speciellt att komma till en sådan plats där jag varit återkommande sedan konfirmandåldern. Det finns så många platser som är lagrade med minnen av allt möjligt.
  5. Jag och min fru lyckades låna en kanot och paddla en sväng på Flämsjön, det är en fascinerande sjö med många sandrev precis under vattenytan som man kan titta ner på där man paddlar.
  6. Vi fick också en rolig guidning i Skara domkyrka med uppstigning i ena tornet. Och så är det ju alltid en höjdare att titta på glasfönstren. Bilden är tagen från en liten smal läktargång vi fick våra oss ut på.
  7. Nästa helg blir det ännu mer minnesresa för då ska vi åka på återträff med ett gäng gamla vänner från svenska kyrkans unga som träffades mycket för drygt 20 år sedan. Jisses vad tiden går.
  8. I värsta fall har jag en väntande konflikt som måste tas. Det känns väl sådär kul men jag har lärt mig att det är viktigt att stå upp för sig.
  9. Häromkvällen plockade jag kantareller på sena springturen i mörkret med pannlampa. Kändes lite äventyrligt. Jag fick också undersöka en stig jag undrat vart den går så det var ju roligt.
  10. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!