Vad innebär dopet?

Hur dopet går till vet kanske många på ett ungefär men vad är innebörden? Här är en text jag skrev för pastoratets tidning nyligen.

Dop är ändå något jag kan kalla mig proffs på 🙂

Vad innebär dopet?

Mose och Israels folk hade fått lämna fångenskapen i Egypten. Trodde de. För nu var plötsligt Faraos soldater i hälarna på dem och framför sig hade de ingen flyktväg utan havet. I Bibeln läser vi om hur Gud genom ett under öppnade en väg genom havet till andra stranden så att folket kunde gå igenom det på bottnen. Sedan vällde vattnet tillbaka och krossade deras fiender. Plötsligt var israeliterna fria. De var inte längre faraos slavar utan Guds eget folk. Senare följde ett mindre känt men liknande under då israels folk vandrade in i det nya landet genom floden Jordan vars vatten också delade sig.

På Jesus uppdrag

Anledningen till att vi har dop i den kristna Kyrkan är att Jesus sagt det. Han sa till lärjungarna att de skulle göra alla folk till lärjungar: ”Döp dem i Faderns och Sonens och den Heliga Andens namn och lär dem hålla alla de bud jag har gett er”. Klara besked om vad vi ska göra men vad innebär dopet?  Det ska vi titta närmare på nu.

Jesus själv använder sig av berättelsen om uttåget ur Egypten för att förklara sitt eget räddningsuppdrag till mänskligheten. Därför tänker jag att vi kan använda den berättelsen som nyckel för att förstå tankarna och symboliken kring det kristna dopet.

Varken du eller jag är ju bokstavligen slavar under någon farao så vi får tänka lite bildligt. Vi kan känna igen detta med att vi inte är fria. Den här världen är fast under destruktiva krafter. Även om Gud har skapat oss för att leva gott i fred med oss själva och vår omvärld men så är det inte så världen ser ut. I kyrkan kallar vi det här för synden. Vi lider alla under det onda och kan samtidigt inte undvika att själva bidra till det.

Eftersom vi inte kan förändra vår situation själva behöver vi bli räddade av Gud. Vad gjorde då Jesus och hur liknar det vad Moses och Israels folk var med om?

Dopvattnet

Jesus gick inte ner i något hav och upp på andra stranden men däremot gick han ”ner” i döden för att sedan uppstå igen på tredje dagen. Han har öppnat en väg för oss där det inte förut fanns någon väg. Vi är i vår tur som folket som fick gå tillsammans med Mose, som levt ett liv under förtryck men som nu plötsligt står på andra stranden befriade. Farao föll på eget grepp då han försökte jaga ikapp israeliterna och på ett lika ironiskt sätt besegrade Jesus det onda då han först verkade besegrad på korset men sedan var det i stället ondskan och döden själv som var besegrade.

Från början doppade man den som döptes hel och hållen i vatten och då var symboliken av att gå genom vattnet tydligare än nu då vi oftast får tre händer med vatten östa över huvudet. Att döpas är att på ett sätt redan ha dött och uppstått och leva det nya livet tillsammans med Gud redan här och nu.

Dopljuset

Sedan de väl var räddade fick israels folk gå en lång vandring genom öknen. Slaveriet hade blivit så invant i dem att det blivit en del av deras sätt att leva så det tog lång tid för dem att verkligen börja leva som fria. Så kan det vara för oss också. Vi är Guds barn, oändligt älskade och värdefulla, men det är svårt för oss att ta det till oss där vi lever mitt i den här trasiga världen.

Israels folk fick ledning i öknen då Gud gick före dem på deras väg i form av en molnpelare på dagen och en eldpelare om natten. Sånt ingår tyvärr inte för den som blir döpt men däremot ber vi vid dopet att Gud ska leda den döpte på goda vägar genom livet. Och som ett tecken på det tänder vi ett dopljus. Det kan man sedan tända när som helst och påminna sig om vem man är i Guds ögon.

Dopet och tron är två sidor av samma mynt

Efter uttåget fick israels folk sluta ett förbund med Gud där Gud lovade att alltid vara deras Gud. För mig har dopet blivit mer begripligt då jag började tänka på det som ett löfte. Ett personligt löfte vi fått om att allt det stora och märkliga det talas om i den kristna tron inte bara är sant i största allmänhet utan också gäller för dig och mig. Ibland kanske man tvivlar på om man borde räknas som tillräckligt kristen. I så fall är det bra att minnas att vår relation till Gud står stadigt på dopet. Kristna är vi för att Gud gjort oss till sina.

Dopdräkten

Innebörden i den vita dräkten är återigen att vi får ”klä på oss” vad Jesus gjort för oss. Den vita dopdräkten finns faktiskt i alla storlekar. Samma vita dräkt återkommer nämligen i konfirmandernas vita kåpor eller i den vita brudklänningen. När israels folk gick genom havet så var de människor i alla åldrar. I svenska kyrkan döper vi av tradition oftast bebisar men nu efter pandemin då många dop blivit uppskjutna är det värt att lyfta fram att det aldrig är för sent att bli döpt. I vår kyrka döps exempelvis många ungdomar i samband med konfirmationen eller vuxna som upptäckt den kristna tron längre fram i livet. Gud vill ju att alla ska få ta emot ett löfte om att de är hans älskade barn och få leva utifrån det. Du är alltid välkommen att höra av dig om dop.