• Vandra Vägen
  • 10 blandade tankar på första adventssöndagen

10 blandade tankar på första adventssöndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Jesus gör intåg i varje gudstjänst egentligen. Och det ska våra processionskors påminna oss om. Detta finns i Risinge kyrka i Finspång.
  1. Glad söndag kära läsare, och en glad advent och gott nytt kyrkoår önskar jag dig.
  2. dag ska jag vara med på en hel del gudstjänster. Klockan 11 i Marbäcks kyrka och så 15 i Grönahög och 18 i Gällstad och södra Säm. Däremellan ska jag försöka hinna vara med lite på levande julkrubba i Gällstad på tomtepromenaden där.
  3. Jag blev glad när jag kom på att jag kan cykla till den första gudstjänsten i Marbäck eftersom det inte är så långt hemifrån. Känns som att det hade varit en konstig tanke förr för mig att cykla på adventsgudstjänst men nu hoppas jag snarare att jag kan cykla även till julnattsgudstjänsten där vad det lider. Varje cyklad kilometer är en vinst för samhället och varje bilkilometer är en förlust har jag läst, antar att det är en sammanvägning av hälsa och utsläpp och allt möjligt.
  4. Advent är ändå mycket en sånghögtid. Det ska bli härligt att få höra och sjunga en massa adventsmusik idag.
  5. Igår hade vi barnkalas hemma. Det är rätt mycket anspänning både för vuxna och barn men det gick bra på det stora hela och blev riktigt fint. Enkelt är bra tror jag.
  6. Förkylningarna rör sig hit och dit i familjen. Jag är frisk än så länge. Är ju bra om det klarar sig över idag. Under pandemin har även vi präster lärt oss att vi egentligen inte är outbytbara utan även på begravningar och så blir det i regel väldigt bra även om man tar in en ersättare i sista stunden. Nu känns det kanske tyvärr som att vi börjat glömma det igen.
  7. Jag har skrivit en predikan till idag förstås, kommer här imorgon. Just advent kan vara den högtid jag samlat allra flest tankar om här på bloggen genom tiderna. Ändå blev det lite ny vinkel om fredsfursten nu med tanke på att krig är så nära i tankarna dessa dagar.
  8. Jag tänker att jag kanske predikar bättre nu än förr för att jag är bättre på själva talandet, men jag kom nog på bättre uppslag förr. Jag och min fru kom överens om att det kanske är för att man inte fått tänka en tanke till slutet på ganska många småbarnsår nu.
  9. Advent kommer på något sätt alltid lite överraskande. Det är först när bereden väg börjar klinga man riktigt förstår att julen närmar sig. Det kanske finns något existentiellt i det, att Jesus kommer med oväntade intåg mitt i alla våra planer och förehavanden.
  10. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!