8 blandade tankar på andra adventssöndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Tycker kanske Jesus håller handen konstigt men han välsignar oss i alla fall, och håller världen i sin hand symboliskt med det gyllene riksäpplet. Från Brunns kyrka.
  1. Glad söndag kära läsare och glad fortsättning på advent!
  2. Idag ska jag leda ”åsundengudstjänst” för sista gången för terminen. Det är en gudstjänstform vi utvecklat med barnsång och söndagsskola och med gemensam lunch efteråt. Denna gång är det i Gällstad och södra Säms kyrka klockan 11 så kommer du dit ses vi!
  3. Denna söndag har temat ”Guds rike” och det är ju fint att få predika om det. Predikan kommer här i morgon som vanligt.
  4. Jesus har många liknelser om Guds rike. Strängt taget handlar också hans underverk om Guds rike och till och med hans död och uppståndelse så det är väldigt centralt. Huvudpunkten som kan vara stötesten för oss individualister är förstås att det är Gud som är kung och inte jag. Jag förstår ju att det blir bättre så men det går tillbaka ända till Adam och Eva att vi är motsträviga på den punkten.
  5. Idag ska det också bli ridning med barnen, det är upp och ner med förkylningarna men har vi tur så går det vägen.
  6. Jag var i Dalstorp i torsdags och träffade kära kollegor och fick även vara med på en urnsättning. Det kändes väldigt roligt och också förvirrande för det kändes ju egentligen bara som att allt var helt som vanligt när jag var där.
  7. Över huvud taget har veckan varit full av fina stunder i kyrkans tjänst. Det är allt rätt ok att vara präst ändå.
  8. Hur har du det nu? Skriv en rad och berätta!