10 blandade tankar på annandag jul

Ny annandag, nya blandade tankar!

Den heliga familjen kring Jesus i krubban (en rörlig nyfödd får man säga!) Maria läser redan högläsning för lillen?
  1. God fortsättning på julen kära läsare!

2. Idag är det annandag jul och jag ska predika och leda mässa i Grönahögs kyrka klockan 11. Kommer du dit så ses vi där!

3. Annandagen sticker av lite bland juldagarna då det egentligen är ett helt annat ämne då det är helgondagen för den första kristna martyren Stefanos. Men jag ska försöka koppla ihop med med julen (egentligen hör väl allt ihop med julen?) ändå. Och julpsalmer blir det också.

4. Predikan kommer här imorgon i vanlig ordning.

5. Julen har varit god tycker jag. Vi försöker hålla nere på förberedelser och sådant och fira en ganska rimlig jul. Glad att få fira med mina föräldrar och min syster och svåger.

6. En märklig sak jag fick veta är att ortodoxa kyrkan i Ukraina bestämt sig för att byta datum på sitt julfirande från kring 6 januari som ortodoxa brukar ha till 25 december. En tydlig signal om avståndstagande från ryskortodoxa kyrkan och att man vill räknas med i västvärlden antar jag.

7. Jag fick ta del av en jultradition (på kort) från Litauen och Polen där man har stora fyrkantiga kex av oblattyp med julmotiv som man delar mellan sig i familjen som en del av julfirandet. Väldigt nattvardslikt och jag är glad att jag fick höra om det.

8. Jag tror väl inte det märktes men när jag skrev min julnattspredikan så testade jag att följa en ”kiastisk” struktur. Typ såhär:

1 Krubban som vi är en del av

2 Skattskrivningen, ni är mina. Dystra nyheter.

3 Hur ser vi på vår plats i världen? .

4 Oxen. Känner sin husbonde och sin herres krubba.

5 Jesus tar plats i världen i det låga.

6 Jesus skattskriver oss, ni är mina. Men med god klang.

7 Krubban som vi är en del av.

På det sättet motsvarar 1+7 varandra och 2+6 och så vidare. Jag säger inte att jag genomförde det här särskilt bra men bibelns författare är galna i såna här strukturer för att framhäva sitt budskap. Jag tror egentligen inte det funkar så bra i vår tid men det var roligt att försöka.

9. Jag tror att jag har en psalmtext som vår kantor tonsatt inskickad som förslag till kommande psalmbok. Roligt att han ville skicka den.

10. Hur har du det i dessa juldagar? Skriv en rad och berätta!