Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Julens stjärna från fjärde moseboken

Om en text i moseböckerna som ger bakgrund till julens stjärna.


Pieter Lastmann tänkte sig på 1600-talet att det såg ut så här när Bileams åsna såg ängeln men inte han själv.

Bileams profetia om messias -en stjärna!

Stjärnan i Betlehem är et omsjunget och ofta avbildat inslag. Den som stjärntydarna följer i Matteusevangeliet för att hitta barnet som fötts.

Idag ska vi titta på en stjärna som omtalas i en profetia i fjärde moseboken. Jag tror att den ger en viktig bakgrund till att en stjärna tänds vid Jesus födelse.

Bland de roligaste styckena i fjärde moseboken finns berättelsen om Bileam. Bileam är någon slags egensinnig profetgestalt som får i uppdrag av Moabs kung att kasta en förbannelse över Israels folk. Gud stoppar det hela, på bilden ovan ställer Guds ängel sig i vägen för Bileams åsna så att den inte kommer fram som han tänkt. Bileam ser inte ängeln men det gör åsnan. Till slut talar åsnan så att Bileam äntligen förstår vad som försiggår!

Det blir sedan inga förbannelser utan Bileam välsignar folket på Guds uppdrag vilket ju förargar hans uppdragsgivare. Sedan uttalar också Bileam en profetia om en framtida kung i Israel. Det är en central profetia om messias som ska komma:

Jag ser honom – men inte nu, jag skådar honom – men inte nära.

En stjärna stiger fram ur Jakob, en spira höjs i Israel.

Han krossar Moabs tinning, hjässan på alla ättlingar till Set.

Edom skall bli hans egendom, hans egendom blir Seir.

Israel skall visa sin makt, Jakob skall kuva sina fiender,

förgöra varje överlevande från Ir.

4 mos 24:17-19

Det talas alltså om en stjärna, och det är kungen (med en spira) långt borta i framtiden som avses. Beskrivningen stämmer in på kung David som besegrade Moab borta i framtiden men det ansågs också vara en profetia om den messias man fortfarande väntade på.

När det sedan alltså tänds en stjärna för att visa vägen till den nyfödde kungen så bör vi ha med Bileams stjärna i våra associationer. Här är den vi väntat på, han som ska rädda folket från dess fiender.

Det här var en ny sida av julberättelsen för min del. Det är fascinerande att det hela tiden finns nya lager som fördjupar förståelsen av dessa symboliskt tättpackade kapitel.

Vad tänker du som läser om detta? Skriv gärna en rad!

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.