8 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

En ”blobfish”. Fast som muralmålning i gångtunneln nära oss. Blandad bild.
  1. Glad söndag kära läsare! Och glad kyndelsmäss!

2. Idag är det Åsundengudstjänst igen för första gången denna termin och förmodligen sista eller nästsista gången för min del innan jag byter tjänstgöring. Det ska bli fint på många sätt med barnsamling och gemensam lunch efteråt. Jag ska också spela fiol tillsammans med min äldsta dotter. Kommer du till Gällstad och södra Säms kyrka 11 så ses vi!

3. Kyndelsmässodagen är en söndag med lite speciell atmosfär. Det vilar något väldigt ömsint över hela evangelieberättelsen om hur de gamla i templet får sitt inre ljus tänt av att se det lilla barnet som är trösten de väntat på.

4. Min kollega frågade mig om jag brukar fira ”lillajul” på kyndelsmäss och jag svarade att det har jag aldrig gjort. Men så fick jag plötsligt stå ute i snön och dricka överbliven glögg med stora delar av den närmaste släkten igår så det var ju faktiskt ett riktigt fint firande. Lite coronajul-style!

5. I och för sig blev det ju också kräftor också, som vid alla viktiga tillfällen om min far får råda. Det rör ju till lite i helgtraditionen kanske?

6. Lillen stod på ett par skidor för första gången igår. Jag tycker han var duktig på att hålla sig på benen men det blir ju snabbt frustrerande förstås att hålla ordning på alla länga pinnar och brädlappar.

7. Jag följer varje dag kriget i Ukraina via en blogg med dagliga uppdateringar. Jag har så smått vant mig vid vilka antal döda det brukar kunna vara men det slår mig också ständigt hur oerhört absurt det är och hur billigt människoliv värderas. Må Gud döma världen med rättvisa.

8. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!