Liareds kyrka i bild

En fotobloggpost från Liareds kyrka i Ulricehamns pastorat.

Kyrkan ligger vackert på en liten kulle mitt i byn.

Det har nästan gått ett år sedan jag tog de här fotona i samband med att jag var med min fru på en gudstjänst hon ledde där på långfredagen. Nu stämmer nästan årstiden igen så det är hög tid att äntligen lägga ut denna fotobloggpost. Genom åren har jag lagt upp foton på ganska många kyrkor jag besökt eller tjänstgjort i.

Långfredagen var en fin dag att fotografera altaruppsatsen på för färgerna stämmer bra med dagen.

Kyrkan är som många andra i trakten byggd på 1800-talet med inventarier från en tidigare medeltidskyrka.

Jöns Lindberg i närbelägna Sandhem har huggit krucifixet med Jesus omgiven av Maria och lärjungen Johannes. Mycket skickligt gjort. Även detta motiv talade förstås extra mycket på långfredagen.

Lyfter man blicken ser vi en ängel med strålar, en triangel med det heliga Gudsnamnet och en avbildning av treenigheten som håller rådslag. Fadern med staven, Sonen med sitt kors och den Heliga Anden som en duva.

Jag fastnar ofta vid sådana här dödskallar. Här ser vi en orm kräla genom ögonhålorna som en symbol för hur mänskligheten är fast under döden och synden efter att ha lyssnat till ormens röst i paradiset.

Samme Jöns har skurit även denna mäktiga ängel över dopfunten. Det står ”Den som tror och blir döpt, han ska bli salig! Vet inte om snäckan ängeln håller någon gång fungerat som dopskål, i en del kyrkor har änglar gått att hissa ner till dopet. Det verkar dock lite svajigt med en hängande dopskål?

I dopfunten finns denna metallskål med en dynamiskt skildrad scen. Johannes döparen till vänster döper Jesus (till höger) i Jordan. Över dem ser vi Anden som en duva och längst upp ser vi Fadern som tittar på från himlen. Gripande tycker jag.

En rolig detalj i dopskålen är också att det bland dekor av ekollon och blad finns såna här fina sjöjungfrur som spelar på något stränginstrument!

På kyrkans vägg hänger också ett medeltida triumfkrucifix som en gång i den medeltida kyrkan suttit i taket mellan kyrkans långhus och kor. Det här var väldigt fint gjort och talade också starkt just på långfredagen om Jesus som lider för vår skull.

En detaljbild på Jesus genomborrade fötter på krucifixet.

Det finns också ytterligare ett kors med Jesu klädnad och törnekrona men utan hans kropp. Teologiskt sett så för det tankarna mer mot att Jesus genomgått döden och lidandet men uppstått och lever ibland oss nu som segrare över det onda.

Så avslutar vi med ännu en exteriörbild. Har du som läser någon relation till Liareds kyrka eller vill dela några tankar utifrån bilderna? Skriv en kommentar!