Ett förbund som består i att ta emot

Här är min predikan från igår kväll i Grönahögs och Gällstad och södra Säms kyrka.

Här är predikan jag höll på skärtorsdagen. Det var två fina gudstjänster med mycket fin medverkan av Grönahögs kyrkokör. Vi fick riktigt bråttom och landade med andan i halsen på den andra gudstjänsten men det blev riktigt fint där också när vi väl sansat oss. Hoppas det här är till glädje för dig som läser.

Ett förbund som består i att ta emot

Det är torsdagskväll. Enligt gammalt sätt att räkna, och som judarna alltjämt ser det, så börjar den nya dagen redan vid solnedgången. Klockan 18 blev det redan fredag med andra ord. För mig är det tankeväckande att för Jesus satt det han gjorde ihop under ett och samma dygn. Som kommer sluta med hans död om ganska många timmar. Men som börjar nu, med måltiden.

Jesus hade längtat efter att få äta måltiden tillsammans med sina lärjungar. Man kan tänka sig hur han såg sig om kring bordet på lärjungarna. När han tittade på dem så såg han inte sankt Petrus och Sankt Tomas och så utan de faktiska personerna han hade vandrat med i tre års tid. De var som vi. Människor med många sidor. Goda egenskaper och mindre goda. Snart skulle alla svika och det visste han. Och här är vi samlade att fira måltiden i kväll. Just såna vi är. Jesus kunde se djupare i sina lärjungar och det kan han i oss också. Den här måltiden var till för att de och vi skulle förstå hans kärlek till oss.

Fottvätten som bild för Jesus verk på korset

Johannes som skrivit vårt evangelium ikväll förstod det. Han berättar om Jesus och tvättandet av lärjungarnas fötter, istället för att berätta om själva måltiden faktiskt, men han gör det på ett sätt som ska få oss att förstå mer än så.

Jesus förstod att hans stund var kommen. Han älskade de sina och han älskade dem till slutet. Det kan också läsas som att han älskade dem fullkomligt. Jesus brukar tala om sin ”stund”, då menar han sin korsfästelse.

När Jesus sedan börjar tvätta lärjungarnas fötter så är det en illustration av vad hans ”stund”, hans kors, kommer att innebära. I sin fullkomliga kärlek till oss offrar han sig för att göra oss rena.

Han lägger ner sin mantel innan han börjar tvätta. Samma ord används på andra ställen hos Johannes för att Jesus lägger ner något annat, nämligen sitt liv. Han lägger ner sitt liv för oss, utför sin kärlekshandling att tvätta oss rena, och tar sedan upp sin mantel, sitt liv igen och uppstår.

Ödmjukheten

Det är inte något mysigt jobb han tar på sig, det var en slavs uppgift att tvätta fötter, lärjungarna protesterar och särskilt Petrus. Petrus får stå för mycket som lärjungarna inte förstår än, här har han kanske trots allt verkligen försökt. Man kan rekonstruera hur lärjungarna kan ha legat vid bordet utifrån det som berättas. Johannes verkar ha legat på platsen nära Jesus så att de kan viska lite till varandra, bästa platsen alltså! Näst bästa platsen på andra sidan om Jesus verkar Judas ha fått. Han kan doppa i skålen samtidigt som Jesus. Jesus kanske vill ta sista chansen att visa sin omsorg om Judas fast han vet vad som ska ske. Petrus verkar gestikulera mittemot Johannes och i så fall har han faktiskt redan valt att ligga på den minst ansedda platsen vid bordet! Han har hört Jesus tala om ödmjukhet förr och bjuder verkligen till men det här blir ändå alldeles för mycket. Att man kan offra sig och tvätta fötterna på sin vän eller sin mästare det var en stor kärlekshandling, men en mästare som tvättar sina lärjungas fötter?!

Jesus säger till Petrus att det inte finns något annat sätt. Han måste bli tvättad av Jesus så att de har gemenskap, och det vill Petrus så gärna att han går med på det märkliga i metoden.

Ett förbund

Vad består vår relation till Gud i? Den här dagens texter handlar om ”det nya förbundet med Gud”. På vilka villkor har vi relation till Gud? Vad ska vi göra för att tillhöra Gud? Svaret är att det inte finns något vi behöver göra, vi behöver låta Jesus göra saker för oss och ta emot det. Vi får komma med våra smutsiga fötter så han får tvätta dem, med våra sår så att han får förbinda dem, med våra böner så att han kan lyssna till dem och trösta oss. Med vår lovsång så att han får glädja sig med oss. Men allt som behöver göras för att ställa saker tillrätta det gör han då han lägger ner sitt liv och lider för oss, tar upp det igen och segrar åt oss.

Det är ett förbund. En enhet mellan oss och Gud som inget kan ändra på och som är grundat i vad han gör för oss. Slappna av. Ta emot. Du tillhör Herren vad som än sker.

Så ska ni sedan leva efter det gentemot varandra. Älska varandra. Gud behöver inte få sina fötter tvättade tillbaka men vår medmänniska behöver det. När vi träffar vår nästa så ska vi minnas att vi ska följa honom som tvättar och lyssnar och ger gratis, och göra som han. Det är en stor ära att tjäna tillsammans med honom. Att leva som han.

Det är lättare att snacka om än att faktiskt göra så Jesus lägger till. ”Vet ni detta är ni saliga om ni också handlar så”.