8 blandade tankar på pingstdagen

En duva på tronen. Den heliga Anden! Som vi kan se har den ett finger med i spelet när den där stora boken bibeln blir till.
  1. Glad söndag kära läsare! Och glad pingst!

2. Idag är det pingstdagen. En av de verkligt stora helgdagarna i kyrkans år. Då vi minns hur Guds Ande kom över apostlarna och de kunde börja sprida budskapet om Jesus till alla.

3. För min del blir det en rätt kyrklös dag. Min fru arbetar på olika gudstjänster som det är svårt för oss att vara med i. En dotter ska spela klassfotboll och ha simavslutning (spännande för all del, det är nya saker för mig att vara med och se) och jag ska försöka se till att alla är där de ska hela dagen.

4. Däremot ska jag leda mässa klockan 19 imorgon på annandag pingst i Ulricehamns kyrka. Det är första gången på alla mina år som präst jag leder en gudstjänst den dagen. Inte ofta man får vara med om första gången av något nuförtiden. Så jag får ta ikapp på pingstfirandet imorgon.

5. Hemma märks det att sommarlovet närmar sig med peppade barn som lever upp lite på de sista veckorna på terminen.

6. Min äldsta dotter kommenterade pingstens budskap om att Gud kan tala till oss på alla språk med att ”Då har han kört mycket duolingo!”

7. I veckan höll jag i grunden samma predikan på barnkörsavslutning och på sinnesromässan. Helt olika i stilen på framförandet förstås men samma berättelse och samma tanke. Det känns fint när det är så.

8. Hur har du det nu i pingsten? Hinner du med att se blommorna och grönskan? Är pollentiden svår? Skriv en rad och berätta!