9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

1. Glad söndag kära läsare!

2. Nu går semestern in på sina sista dagar och skola och arbete närmar sig. Det är som det är med det. Lite anspänning hos flera i familjen nu förstås och ledighet kan man ju alltid ha mer av. Jag kan lite förvånat sumera att jag sovit 9 utomhusnätter hittills i år och det är klart mer än man kunde förvänta sig.

3. Däremot har kanoten inte ens kommit i vattnet. Men det känns faktiskt rätt ok det med. Huvudsaken man fått vara ute mycket.

4. Idag är det söndagen som handlar om att få ”tro och liv” att hänga ihop. I evangeliet finns en av mina favoritrader från något Jesus säger. Han talar om de som ”binder ihop tunga bördor åt folk att bära” men sedan inte gör något för att hjälpa dem bära dem. Visst känner man att man vill vara en som gör tvärtom? En som det blir lite lättare att leva när man möter? Det är en viktig del av att leva ut den kristna tron.

5. I veckan har vi varit på biltur i Skåne. Barnen har fått se havet och så har vi besökt den där andra universitetsstaden Lund som man hört så mycket om. Verkligen en väldigt fin domkyrka! Utöver den ger vi gott betyg åt lekplatsen i stadsparken och sedan fanns det inte ork till så mycket mer för barnaskaran.

6. Nu har jag levt med en i stort sett odugligt trasig mobiltelefon i några veckor. Efter ett tapp i golvet har den dålig täckning hela tiden och det hörs knappt vad jag säger om jag ringer någon MEN den lägger på lite extrakilometer när jag mäter springrundor på den så jag känner mig åtminstone väldigt snabb.

7. På denna pilgrimsblogg måste jag också rapportera att jag besökt kyrkan s:t Olof på Österlen, en av landets stora pilgrimsorter. Så pass stor att man glömde bort vad byn hette och kallade den som helgonet kyrkan var helgad åt istället. Det tråkiga var att kyrkan var låst och stängd men det roliga var att jag kunde gå till Olofskällan strax intill. Hoppas få komma in en annan gång.

8. Det har också varit Kuvarpsfestivalen och det vill man ju inte missa. Det är en kväll med öppen scen på Kuvarps lägergård i Ölsremma. Jag och dottern var med och spelade men mest stal nog den lille sonen showen då han sprang fram och spelade Spanien, Till Paris och Hej sa Petronella med djup inlevelse för en entusiastisk publik.

9. Hur har du det så här i terminsstartartiderna? Skriv en rad och berätta!