11 blandade tankar på (doms)söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Nytt kontor, samma gamla personlighet.
  1. Glad söndag önskar jag dig kära läsare!

2. Idag är det domssöndagen. Min fru ska leda gudstjänst i Humla och jag ska gå med några av barnen till kyrkan här hemma i Ulricehamn där äldsta dottern ska medverka. Tror jag får vandra runt efter lillen till största delen men det är fint att vara med i huset åtminstone.

3. Det har varit en mässrik vecka. Dagens högmässa blir den nionde mässan jag är på, och av dem har jag själv lett sex stycken. Så kan det vara i livet som präst, i alla fall en vecka då det är nattvard på ålderdomshemmen.

4. Det har också varit födelsedag för en av döttrarna och det blev faktiskt riktigt fint även om det är sorgliga tider nu. Hon var glad och hade roligt och jag fick prata lite med mamma och svåger som ju är ännu tyngre drabbade än jag själv.

5. Vi har stora problem med datasystemen i svenska kyrkan just nu. Det kan nog bli besvärligt om det håller i sig i nästa vecka också men än så länge har det varit lite roligt och omväxlande att skriva sina predikningar med papper och penna.

6. Och så har vintern kommit med vinterväglag. Missade lite cykeldagar men nu har jag fått på dubbdäcken på elcykeln så nu är det bara att köra på. Jag borde ha lite dubbar under fötterna när jag springer också förstås med tanke på olyckan förra vintern.

7. Jag gillar ju domssöndagstiden. Jag gillar nog ändå adventstiden mer så det ska bli roligt nästa helt. Med tanke på de lite extrema omständigheterna i familjen nu har jag fått lämna ifrån mig mina gudstjänster nästa vecka för att underlätta livet och det kan jag känna lite dubbla känslor inför för det är ju en rolig dag att tjänstgöra på också.

8. I morgon har barnen studiedag i skolan. Då är det lite som i gamla tider då vi kunde ha lediga måndagar tillsammans i familjen.

9. Bilden föreställer rummet jag nu ska sitta i som kontor på jobbet. Större och med fin utsikt, och än så länge finns det en säng också så vilrum ingår. Enda som inte riktigt funkar är internet men så är det å andra sidan för alla i kyrkan just nu som sagt.

10. Har ju rätt mycket konstiga saker med i varje flytt. Svärd och spidermanmask och allt vad det är. Blev glad när jag såg att min efterträdare i Åsunden också verkar fylla sitt kontor med märklig rekvisita.

11. Hur har du det idag? Skriv en kommentar!