9blandade tankar på (andra advents-)söndagen

1. Glad söndag önskar jag er kära läsare!

2. Idag ska jag sitta i kyrkbänken och bland annat höra några av mina barn sjunga. Dagens bibeltexter är en aning kärva men jag tycker mycket om läsningen från Paulus brev om att meningen med Guds tilltal till oss är att ge uthållighet och tröst så att vi kan bevara vårt hopp och livsmod. Säger mycket både om vem Gud är och vad det är att vara människa.

3. Jag har just nu en spännande svit vad gäller dop. Av de 7 jag senast döpt har 4 varit vuxendop. Lite för tidigt att betrakta det som ett trendbrott för svenska kyrkan kanske men ändå roligt.

4. Idag ska katolske kardinalen Anders Arborelius leda gudstjänst i Ulricehamns kyrka för traktens katoliker. Det är ju rätt häftigt faktiskt men inget jag har möjlighet att gå på.

5. Inte heller kommer jag kunna gå på musikal som vår kyrkomusiker Mikael Ryde skrivit om Maria. Men gör gärna det du för den ska vara väldigt bra.

6. Det uppmärksammas lite här och där att svenska kyrkan är under cyberangrepp och att vi fortfarande lever med stora begränsningar vad gäller IT. Själv har jag märkt vilken vanemänniska jag är kring hur jag skriver på olika saker i olika filer hela tiden. När jag plötsligt får hålla på och hatta med handskrivna lappar istället känns det hela lätt lite halvdant gjort. Det är svårt att tro att något som står skrivet med min rätt tragiska handstil rymmer så mycket klokt.

7. Det är roligt att ha snön. Nu finns det också bra skidspår att åka i. Hoppas det kan bli åtminstone något av det idag.

8. I veckan som kommer är det massor som ska hända. Föredrag om julen på biblioteket, ”till Betlehem” där hela kyrkan kläs ut till Betlehem vid Jesus födelse och så musikskolekonserter, begravning, vanliga gudstjänster och lucia på det. Bara roliga saker i och för sig men det märks nog att det är en adventsvecka mindre i år.

9. Hur har du det nu? Skriv en rad och berätta!

Senaste inlägg