10 blandade tankar på måndagen

Ny måndag, nya blandade tankar!

Stolt fyraåring som sågat sin egen gran själv.
  1. Glad måndag kära läsare.

2. Det har varit några dagar präglade av magsjuka i familjen här och det är ju inte känt som särskilt roligt. Själv har jag varit på benen hela tiden hittills (och nu borde väl det värsta vara över?) men det är ju rätt tufft helt klart.

3. I torsdags och fredags var det ”till Betlehem” i Ulricehamns kyrka. Ulricehamn har varit bland pionjärerna med att ha såna här julvandringar i kyrkan sedan över 20 år tillbaka men det här var första gången jag varit med och arbetat med vandringarna så det var väldigt kul. Torsdagen alltså, på fredagen var det ju sjukstuga istället. Stolt pappa till dotter som var Maria. På fredagen kunde jag haft några herdebarn med också men av det blev det ju inget.

4. På lördagen såg det ut som att sjukan var över med god marginal till söndagen men så kom den ju tillbaka med kraft. Så det blev inga gudstjänster på söndagen tyvärr. Det hade jag annars sett fram emot. Det har varit glest mellan högmässorna jag lett på sistone känns det som.

5. Under den något friskare tiden hann vi hämta hem olika små och ännu mindre granar från skogen vi har. Ett tips är att man kan sätta en bågfil i händerna på små barn istället för såg och så får de såga på med de där små ofarliga tänderna. Är de tillräckligt envisa kan de uppenbarligen få av en liten pinne på en stund.

6. Alltid roligt att vara i skogen när det är snö. Jag hittade en djurstig precis intill mina föräldrars stuga som jag inte hade en aning om. Sedan försvann all snön och det var tråkigt.

7. Nu står julen för dörren rätt snart. Det kommer bli en konstig jul nu i sorgen efter pappa och lillasyster och nu är vi också långt efter med allt vad julklappar heter men det blir väl väl med det. Tänker att vi alla får ta emot julen som den faktiskt kommer.

8. På julafton blir det förutom det obligatoriska, julspel på förmiddagen och julnattsmässa, julbön som jag och min fru ska hålla i och även stå för musiken på. Det ska bli fint. Alltid svårt att hinna vara förberedd väl men det känns i alla fall väldigt roligt att börja öva till det nu. Jag tänkte vara modig och ta med några av mina dikter också.

9. Hörde om den judiska rätten ”latkes” som man ska göra på chanukka (som är typ nu). Finns inget som får mig så sugen på att laga en okänd maträtt som att den har symbolik i sig kopplad till bibeltexter ju. Får ta itu med det. Potatis har vi ju i stora lass som vi måste försöka äta upp under året.

10. Hur har du det nu dan före dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan? Skriv en rad och berätta!