9 blandade tankar på julafton

Jag önskar alla läsare en god jul!

Titta vilken fin julbild ur ett gammalt manuskript! Lite brydd över om det är Fadern som är den strålande stjärnan på himlen? Jag tycker också det är roligt med ängeln som talar till herden!
  1. När söndag och julafton sammanfaller får det bli blandade tankar förstås. God jul kära läsare!

2. Hur din jul än ser ut och vem du än är som läser så hoppas jag att du har det fint på ditt sätt. Särskilt tänker jag förstås på den som tycker julen är svår på olika sätt. Det kan framstå som näst intill obligatoriskt att skriva så men jag har tänkt lite. Ibland kan man säga något om att man tänker på de som har en svår jul lite för att själv få distans till det och visa från sig att det skulle kunna handla om man själv. Men egentligen berör det kanske de flesta av oss att högtiden sätter en lampa både på det som är fint i våra liv och det som är svårt.

3. Jag önskar dig alltså att du ska få upp ögonen på sådant du kan vara tacksam för och att det ska vara lätt idag att bära det som är svårt.

4. Själv går jag in i julfirandet med sorgerna i familjen färska i minnet. Vi ska ta en tur till pappas och lillasysters grav efter julspelet på förmiddagen. Får se om det blir jultradition eller hur det utvecklar sig. Det känns i alla fall fint att de finns med på något sätt.

5. Det är mycket arbete idag för min del. Det har jag inte något emot så länge inte familjen blir lidande för julen är en rolig tid att arbeta i kyrkan. Idag ska jag mer eller mindre bo i Ulricehamns kyrka. Först leda gudstjänsten med julspelet på förmiddagen (10! Kom gärna dit!). Sedan ska jag och min fru leda julbönen kl 17 och sjunga och spela (kom gärna dit också!) och sedan kl 23 ska jag leda midnattsmässan (kom gärna dit!) vilket jag tycker är julens egentliga höjdpunkt varje år.

6. Sedan är det faktiskt lugna dagar med ledigt de övriga juldagarna. Jag känner väl lite saknad efter att gå på både midnattsmässa och julotta men så länge jag har små barn hemma får det vänta.

7. Jag skickar med en rad från psalmboken (psalm 125):

Betrakta den som vilar där!

Du vet väl vem det barnet är?

Hans namn är Jesus, jungfruns son,

men himlen kommer han ifrån.

Martin Luther

8. Jag känner mig på g med bloggen och har lite roliga bloggposter på gång i dagarna.

9. Vill du berätta något om hur du har det? Skriv en kommentar!